Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ehdottaa taksiliikenteeseen suuria muutoksia liikenneverkkouudistuksen yhteydessä. MTV Uutisten haastattelemat taksialan yrittäjät eivät ole täysin vakuuttuneita ministerin suunnitelmista.
Berner on ehdottanut, että taksien määrän, asemapaikkavelvoitteiden ja taksimatkojen hintojen säännöstelystä luovuttaisiin. Jatkossa taksiluvat myönnettäisiin yrityksille, kun tällä hetkellä luvat ovat kuljettaja- ja autokohtaisia.
Pienimuotoinen kuljetustoiminta olisi mahdollista myös ilman taksilupaa. Anne Bernerin esityksen mukaan kuljettaja voisi ilman taksilupaa kerryttää vuodessa tuloja korkeintaan 10 000 euron edestä, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloiksi.
Taksialan yrittäjien mukaan säännöstelyn purkaminen voi johtaa taksipalveluiden laadun heikkenemiseen.
4:30
"Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"
Etelä-Suomessa toimivan Lähitaksi Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen arvioi, että sääntelyn purkaminen johtaisi taksipalveluiden keskittymiseen.
– Tästä on paljon kansainvälisiä kokemuksia ja ne kokemukset ovat yksipuolisesti näyttäneet, että palvelut tulevat keskittymään niin maantieteellisesti kuin ajallisestikin. Autot kasaantuvat sinne, missä on kysyntää. Taksipalveluja ei ole saatavilla alueilla, joilla kysyntä ei ole suurta, hän kertoo.
Pentikäisen mukaan taksiyrittäjien mahdollisuus hinnoitella taksimatkat itse johtaisi hintojen suureen vaihteluun.
– Ruotsista tuttuja voimakkaita ja törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti. Siitä tuskin kannattaa edes keskustella, sillä kansainväliset esimerkit näyttävät sen varmuudella. Ei tämä koti-Suomi sen kummoisempi paikka ole tämän asian suhteen, hän lisää.
Voi johtaa harmaan talouden kasvuun
Helsingin Taksipalvelu Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Halminen uskoo, että lupasäännöstelyn höllentäminen voisi johtaa taksimatkojen hintojen laskuun, tosin veromaksujen ja eläkkeiden kustannuksella.
– Jos todetaan, että kuka tahansa voi taksia ajaa, niin se tarkoittaa sitä, että hinta lähtee tippumaan, sillä suomalaisen taksimatkan hinnasta noin puolet erilaisia veroja ja eläkemaksuja. Samalla jättäydytään kuitenkin tältä osin yhteiskunnallisen säännöstelyn ulkopuolelle.
– Kun ennen on kehdannut sanoa kotona, että taksin ajaminen on oikeaa työtä, niin siitä tuleekin nyt hommaa, josta eläkettä ei enää kerry, hän linjaa.
Mahdollisuudet käytäntöön epäilyttää
Helsingin Taksi-Data Oy:n toimitusjohtaja Monna Huvilinna pitää joitain Bernerin ehdottamia muutoksia hyvinä. Huvilinnan mukaan yritystoiminnan markkinaehtoisuus on yleensä toivottavaa.
– Se laittaa yritykset kehittämään toimintaansa ja toimialat muuttumaan.
Taksialalla muutos voisi Huvilinnan mukaan kuitenkin aiheuttaa käytännön ongelmia.
– Etenkin se, toteutuuko markkinaehtoinen liikenne maakunnissa ja maaseudulla epäilyttää meitä, Huvilinna kertoo.
– Jos hinnoittelu vapautuu kokonaan, eikä taksilupien määrää enää säädellä, se pistää koko alan uudenlaiseen kuvaan. Silloin on monta käytännön asiaa, jotka täytyy selvittää, ennen kuin tämä koko asia on maalissa, hän sanoo.
"Hän ei tiedä, millaisessa tilanteessa ala on"
Myös Oulun Aluetaksi Oy:n toimitusjohtaja ja Oulun taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Kari Räihä kyseenalaistaa ministeri Bernerin suunnitelmat.
– Järjestelmän purku on huono ajatus. Jos hänellä olisi ollut esittää jotain sellaista, mitä meillä ei olisi jo rakennettu, niin olisin ollut ihmeissäni. Berner ei kuitenkaan pystynyt siihen.
Berner ehdotti, että taksien asemapaikkavelvoitteista luovuttaisiin. Jatkossa se tarkottaisi sitä, että taksin voisi ottaa myös lennosta. Räihä kertoo, että tilanne ei kuitenkaan muuttuisi nykyisestä.
– Jos liikenneministeri ei ymmärrä taksiliikenteestä sitä, että asiakas voi ottaa taksin lennosta, niin ihmettelen kyllä kovasti. Minä olen ajanut taksia ja ottanut asiakkaita kyytiin sillä tavalla 31 vuotta.
– Olen vähän pettynyt. Odotin Berneriltä sitä, että hän olisi ollut tietoinen taksialasta. Minusta tuntuu, että hän ei tiedä, millaisessa tilanteessa ala tällä hetkellä on.