Liikenne- ja viestintäministeriö lupaa nopeita viilauksia taksilakiin. Ministeri Timo Harakan mukaan muun muassa yöpäivystyksen tarvetta on pohdittava ja hinnoittelua selvennettävä. Lisäksi tehdyistä matkoista on saatava tieto viranomaisille nykyistä varmemmin.
Totaalipaluuta entiseen ei liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan ole tulossa. Esimerkiksi hintoja ja taksien määrää ja paikkaa ei tulla säätelemään entiseen malliin eikä hintakattoa matkoille ole odotettavissa.
– Tärkein tehtävä on huolehtia kuluttajan oikeuksista ja löytää keinoja saada taksien saatavuus ja tarjonta sellaisiksi, että hintakin saadaan kohdalleen, Harakka totesi MTV:n Seitsemän uutisissa.
Lue myös: Tyytymättömyys taksitarjontaan kasvoi varsinkin pienillä paikkakunnilla – näin suomalaiset ovat kokeneet Sipilän hallituksen taksiuudistuksen
Taksiuudistus on heikentänyt Harakan mukaan taksien saatavuutta etenkin pienillä paikkakunnilla.
– Helsingissä kyllä saa taksin, mutta vaikkapa kotikaupungissani, 20 000 tuhannen asukkaan Äänekoskella, huomasin hämmästyksekseni viime kesänä, että siellä ei illalla välttämättä saakaan taksia. Siinä ei ole kovin helppoa päästä neuvottelemaan hinnastakaan.
Mittareiden tilalle digitaalinen sovellus?
Verohallinnon mukaan lainsäädäntöuudistus on toisaalta vähentänyt ja toisaalta lisännyt harmaan talouden riskejä.
Viranomaisten tietojen saanti on vaikeutunut, kun toimialalle pääsy on helpottunut. Toisaalta taksiliikennelupa edellyttää, että verovelvoitteet on hoidettu.
Harakan mukaan 2020-luvun ratkaisu olisi, että takseihin vaadittaisiin digitaalinen sovellus, jossa algoritmit huolehtivat, että kaikki tarvittava tieto olisi kaikkien tarvittavien tahojen saatavilla.
Taksamittareita ei Harakan mukaan enää takseissa nähdä.
– Näkisin että tärkeintä on se, että verottajalla olisi jokin varma keino – mielellään digitaalinen – varmistaa se, kuka ajaa, missä ajaa ja mitä ja missä maksetaan, että saadaan tieto siitä, missä autoja on ja mistä niitä puuttuu.
Miten sitten taksien saatavuus voitaisiin muuten varmistaa? Voiko taksit velvoittaa päivystämään?
– Tätä mietitään nyt. Jonkinlainen tapa kilpailua häiritsemättä tehdä yhteistyötä taksien välillä täytyy olla, jotta saadaan peruspalvelu toimimaan kaikkialla Suomessa.
Liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteena on, että uudistukset tulevat voimaan jo ensi vuoden alussa.
Hinnat ovat nousseet uuden taksilain myötä, myös muita ongelmiaEdellinen, aikanaan varsin kiistelty taksiuudistus henkilöityy etenkin Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin (kesk.). Uudistus vapautti taksien kilpailun ja hinnoittelun, lakkautti päivystysvelvoitteen ja teki taksamittarista vapaaehtoisen, mikäli kyydin hinta sovitaan etukäteen. Taksikuskiksi voi nykyisellään ryhtyä kuka tahansa tutkinnon läpäisevä, pidempää koulutusta tai kurssia ei enää vaadita. Uudistus ei ole herättänyt hurraa-huutoja. – Taksipalveluiden hinnat ovat nousseet, asiakkaat kokevat olonsa entistä turvattomammaksi ja lisäksi saatavuus on heikentynyt useissa, varsinkin pienemmissä kaupungeissa, ministeri Timo Harakka tiivisti liikenne- ja viestintäministeriön Twitter-videolla. |