"Hallitus vaihtui ja heti on taksit päiväntasaajalla" – tätä Hannun tilaamaa kyytiä et olisi sinäkään jäänyt odottelemaan

Vuosi sitten vapautunut taksilainsäädäntö on antanut alan toimijoille aiempaa enemmän vapauksia liiketoimintansa harjoittamiseen. Keskiviikkona erikoisen huomion tehnyt helsinkiläismies epäilee, onko toiminta vapautunut jo liikaakin, kun hänen tilaamansa auto näytti lähteneen matkaan tuhansien kilometrien päästä.

– Hallitus vaihtui, ja heti on taksit päiväntasaajalla. Tätäkö haettiin, kysynpähän vaan, Hannu Oskala hämmästelee MTV Uutisille pilke silmäkulmassa.

Oskala oli keskiviikkona aamupäivästä tilaamassa itselleen pirssiä Taksi Helsingin sovelluksella. Sovellukseen ilmestyi nopeasti tieto, että taksi numero 3092, valkoinen Mercedes-Benz, oli matkalla.

Sovellus kuitenkin ilmoitti auton senhetkiseksi sijainniksi jotain aivan muuta kuin yleensä.

Oskalan tilaama taksi oli auton paikannustietoon perustuvan karttamerkin mukaan Länsi-Afrikan rannikolla, tarkemmin sanottuna pisteessä, jossa nollaleveyspiiri, siis päiväntasaaja, sekä Greenwichin nollapituuspiiri kohtaavat. Guineanlahdessa sijaitsevan pisteen koordinaatit ovat 0°N 0°E.

Katso Hannun sovelluksesta ottama kuvankaappaus alta.

Kyseessä lienee ollut hetkellinen bugi Taksi Helsingin, sillä Oskalan mukaan taksin sijaintia osoittanut merkki siirtyi hetken päästä uskottavammalta kuulostavaan sijaintiin Helsinginkadulle.

Myös Taksi Helsingin viestinnästä kiistetään jyrkästi, että asiakkaan tilaama auto voisi lähteä matkaan Afrikan edustalta – tai Suomen rajojen ulkopuolelta muutenkaan. Syyksi yritys epäilee auton GPS-paikannuksessa ollutta bugia.

Entä jos kuljettaja olisi kuitenkin lähtenyt matkaan karttamerkin osoittamasta sijainnista, olisiko Hannu selvinnyt 3,90 euron aloitusmaksulla?

– Kyllä olisi. Vanha suomalainen sananlasku ”sanasta miestä, sarvesta härkää” toimii myös tässä tilanteessa, vakuuttaa Taksi Helsingin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Taija Koskinen.

Koskinen haluaa huomauttaa, ettei yhtiön käyttämiä autoja ole testattu avomeriolosuhteissa, joten pieniä käynnistymisvaikeuksia tai kosteusvaurioita olisi autossa saattanut olla havaittavissa.

Oikeastihan Oskala on ollut mielissään taksiuudistuksesta. Helsingissä asuvana hän turvautuu paljon taksiin, sillä ei omista autoa. 

– Käytän nykyisin kolmea-neljää taksiapplikaatiota ja vertailemalla olen kyllä onnistunut ajamaan edullisemmin kuin aiemmin. Ja kyydin olen aina saanut muutamassa minuutissa, Oskala kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat