Mersut ja Volvot saattavat yhä olla niitä tutuimpia takseja, mutta kesällä voimaan astuneen taksiuudistuksen jälkeen liikenteessä on voinut törmätä myös vähemmän perinteisiin taksimerkkeihin.
Hollolalaisen Inter Taksin 50 auton laivueesta kymmenen on halpa-autoina tunnettuja Dacioita ja toiset kymmenen Citroën Berlingo -tila-autoja, nekin huomattavasti perinteisiä taksimerkkejä edullisempia autoja.
– Alussa kyllä jännitti, mitä asiakkaat sanovat, kun taksina on Dacia, sanoo Tomi Nykänen, Inter Taksin taksivastaava ja yksi omistajista.
Pelko oli kuitenkin turha, sillä Daciat on otettu Päijät-Hämeessä vastaan niitä juuri kummeksumatta.
Venäläisen Yandexin taksipalvelu aloitti Suomessa aiemmin marraskuussa. Katso uutisjuttumme alta.
1:57
– Daciat ovat ylivoimaisesti suosituimmat automme. Henkilöautojen ajoista 95 prosenttia ajetaan niillä.
Asiakas saa valita taksinsa merkin
Inter Taksilla on oma, lahtelaisen yrityksen tekemä tilausapplikaatio. Jo taksia tilatessaan asiakas valitsee autoluokan. Edullisten autojen lisäksi valittavissa ovat uudet E-sarjan mustat Mercedekset, tila-auto useamman hengen kuljettamiseen tai erikseen vip-palveluna S-sarjan Mercedes.
Dacian suosio perustuu sen edulliseen kyytihintaan. Sen lähtömaksu on aina 3,99 euroa, myös öisin. Kilometrin hinta on 0,79 euroa, parikymmentä senttiä vähemmän kuin monilla muilla, ja minuutin 0,69 euroa.
Premiumluokan auton eli Mercedes-Benz E:n lähtömaksu on 4,50 euroa, kilometri maksaa 1,60 euroa ja minuutti 0,70 euroa. Inter Taksin autoissa on taksamittarit.
Ennen taksitoiminnan aloitusta yrityksen tekemä markkinatutkimus on osoittautunut paikkansa pitäväksi: kuluttajalle ykköskriteeri valinnassa on kyydin hinta. Auton merkillä ei ole väliä, kunhan auto on siisti ja kuljettaja asiallinen ja osaava.
– Ja ne, jotka eivät hyväksy Daciaa, voivat tilata Merceksen.
Huollolle ei ole vielä ollut tarvetta
Inter Taksi on bussifirmana tunnetun Inter Kuljetuksen aputoiminimi. Yritys aloitti taksiliiketoiminnan heinäkuun alussa, kun taksiuudistus astui voimaan.
– Toimintaa ei olisi voitu aloittaa aikaisemmin kun lupien määrää säädeltiin. 25 taksiluvan saaminen olisi vienyt 25 vuotta, kertoo Nykänen.
Dacioilla on ajettu kohta viitisen kuukautta. Autoilla ajetaan vuodessa noin 120 000 kilometriä, eli nyt matkamittarissa alkaa olla 50 000 kilometriä.
– Autoissa ei ole ollut mitään vikoja, ainoastaan ajovalopolttimoita on vaihdettu. Dacia käyttää Renaultin edellisen sukupolven tekniikkaan, se on koetellumpaa kuin aivan uusi tekniikka, sanoo Nykänen.
Inter Taksin Dacia Lodgyt ovat 1+6-paikkaisia, dieselmoottorisia ja käsivaihteisia malleja.
– Dacia on edullinen, joten vaihtoväli voidaan pitää lyhyenä. Auto vaihdetaan uuteen vuoden tai puolentoista vuoden jälkeen. Mersukin on halpa auto ylläpitää ja se on kestävä, mutta Mersun arvo putoaa vuodessa saman verran kuin mikä on Dacian hankintahinta.
Daciat huoltaa paikallinen autohuolto. Tarvittaessa auton saa huoltoon tunnin varoitusajalla.
– Takuuhuollosta ei ole vielä kokemuksia, koska sille ei ole ollut tarvetta.
Kuljettaja saa päivän päätteeksi valita tuntipalkan tai provikat
Inter Taksi maksaa kuljettajilleen työehtosopimuksen mukaista tuntipalkkaa. Nykäsen mukaan se on alalla harvinaista, sillä yleensä taksia ajetaan provisiopalkalla. Inter Taksin kuljettaja voi päivän päätteeksi valita, ottaako tuntipalkan vai provisiopalkan.
Nykänen sanoo, että vakituisten kuljettajien pitäminen tuntipalkalla perustuu juuri halpoihin autoihin. Dacia Lodgy maksaa yritykselle taksivarusteineen ja talvirenkaineen alle 15 000 euroa.
Tavoitteena liikevaihdon tuplaaminen
Inter Taksi toimii myös Hämeenlinnassa Inter Cab -nimellä, siellä autoja on nyt kuusi. Suunnitelmissa on laajentaa toimintaa edelleen, esimerkiksi Kouvolaan ja Riihimäelle.
– Lähinnä meitä kiinnostaa niin sanotun kehä nelosen alue. Helsingin seudulle emme aio mennä.
Nykäsen mukaan laajentumista hidastaa lähinnä työvoiman puute.
– Meillä on koko ajan kuljettajan paikkoja auki.
Emoyhtiö Inter Kuljetuksen liikevaihto oli viime vuonna 2,5 miljoonaa euroa. Taksiliiketoiminnasta haetaan nyt kovaa kasvua.
– Olemme epäonnistuneet, jos liikevaihtoa ei saada tuplattua, sanoo Nykänen.