Useaan otteeseen kritisoitu taksilain uudistus on näyttänyt vajaan kolmen vuoden aikana nurjat puolensa niin asiakkaille kuin taksiyrityksille.
Viime vuosina uutisointi taksialasta ei ole ollut kaunista luettavaa. Väkivalta, ja huijaukset ovat jatkuvasti esillä.
MTV Uutiset otti yhteyttä kolmeen alalla toimivaan tahoon kysyäkseen, mistä ongelmat kumpuavat ja mitkä ovat yleisimmät huijaukset.
Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo ongelmia aiheuttavan "villit ja vapaat" taksit, jotka eivät esimerkiksi maksa veroja tai noudata alan sääntöjä.
– Taksialalla näitä kutsutaan "bernerläisiksi" takseiksi, Lauriala kertoo viitaten entiseen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin (kesk.), jonka toimesta taksilain uudistus valmisteltiin.
Varo näitä huijauksia
Lauriala listaa tyypillisimpiä huijauksia. Kun asiakas on valitsemassa taksia, tätä saatetaan käskeä valitsemaan jonosta ensimmäinen taksi.
Joissakin tapauksissa asiakkaaseen saatetaan tulla käsiksi, mikä ei ole koskaan hyväksyttyä. Varsinkin Helsingin rautatieasema on muodostunut yhdeksi ongelmapesäkkeistä.
– Taksihuijarit käyttävät hyväkseen suomalaista jonotuskulttuuria. Asiakkaalla on aina oikeus valita haluamansa taksi, oli se sitten vaikka jonon viimeinen.
Lue myös: Taksitolpalla tusina autoa jonossa, muttei yhtään asiakasta - “Jos nyt vielä suljetaan kaikki, ei tästä tule yhtään mitään”
Fixutaxin ja Kovasen toimitusjohtaja Teemu Romppanen kertoo vapaan hinnoittelun tuottavan päänvaivaa, etenkin asiakkaan pitää olla tarkkana.
– Hinnastossa saattaa olla poskettoman korkea minimihinta, joka kyydistä täytyy maksaa esimerkiksi yöaikaan. Muutaman kilometrin matkasta saatetaan vaatia 50 euroa.
Humaltuneen asiakkaan höynäyttäminen on aina mahdollista. Takapenkille nukahtanutta asiakasta saatetaan kuljettaa kotiin ylimääräisten mutkien kautta, jotta kilometrit karttuisivat.
– Yllättäen maksupäätelaite saattaa olla "epäkunnossa" tai siitä on loppunut paperi. Jos saat kuitin, niin siinä ei ole mitään yrityksen yhteystietoja tai arvonlisäveroa, Lauriala toteaa.
Plagioinnista harvoin joutuu vastuuseen
Mistä asiakas voi erottaa "bernerläisen" taksin, jossa saattaa tulla huijatuksi? Tunnettujen taksiyritysten teippejä tai logoja on saatettu varastaa tai muokata hämääviksi.
Toimitusjohtaja Romppanen vetää syvään henkeä ja harmittelee alalla rehottavaa plagiointia. Taksiyritykset joutuvat usein selvittelemään muiden kuskien tekemiä virheitä, kun asiakas on erehtynyt luulemaan kuljettajaa tietyn firman edustajaksi.
– Pääkaupunkiseudulla liikkuu takseja, joissa on Kovasen K-logoa muistuttava hahmotelma taksikuvussa, Romppanen lisää.
– Meidän kuljettajilla on autossa näkyvillä Kovasen tunnuksilla toteutettu henkilökortti, josta selviää auton ja kuljettajan edustavan brändiämme.
Lue myös: Markon taksi motitettiin lumiaurojen väliin Ivalon lentokentällä: Taustalla kiista sopimusmaksuista – katso video tilanteesta
Lähitaksissa on myös törmätty samaan ongelmaan. Viimeisin tapaus sattui viikko sitten.
– Työntekijämme huomasi taksin, jossa oli Lähitaksin hintatarra kiinnitetty ikkunaan. Tarrasta oli kuitenkin revitty meidän yhteystiedot pois, Lauriala sanoo.
Valvontaa toivotaan
Taksiyritykset pitävät plagioinnin kitkemistä hankalana, sillä valvontaa alalla ei juurikaan ole. Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola vahvistaa saman ongelman.
– Koska kaikki taksit eivät ole yhteisen laatukontrollin piirissä, niin nyt tarvitaan näkyvää viranomaisvalvontaa. Näin saataisiin väärintoimijat karsittua pois.
Lakiuudistuksen myötä kuljettajilta vaadittu paikallistuntemuskoe poistui, mutta osaamista vaaditaan silti.
– Eräs kansanedustaja kauhisteli, kun kuski ei ollut Helsingin rautatieasemalta löytänyt eduskuntatalolle. Kyllähän se kertoo, ettei silloin paikallistuntemus ole täysin riittävä, Jaakola summaa.
Lue myös: Heinillä oli suuria vaikeuksia päästä taksilla kotiinsa perjantai-iltana Helsingissä - ”Kuski oli selvästi peloissaan”
Taksilakia on tarkoitus korjata pääministeri Sanna Marinin hallituskaudella.
Sekä Lauriala että Romppanen muistuttavat, että asiakkaat voivat turvallisin mielin nousta tunnettujen taksiyritysten autoihin. Jos asiakas kokee saaneensa huonoa plvelua, yritys pystyy selvittämään omien laadunvalvojien avulla, mitä tilanteessa on tapahtunut.