Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteen

Valtteri Bottaksen kilpailusta Meksikossa muodostui likipitäen totaalinen katastrofi, joka aiheutui kolmesta äärimmäisen epäonnekkaasta tapahtumasta. Yksi näistä oli täysin pipariksi mennyt varikkokäynti.

Paalupaikalta kisaan startannut Bottas irtosi lähtöruudusta kohtuullisen terävästi, mutta ei niin terävästi kuin Lewis Hamilton kakkosruudusta tai Max Verstappen kolmosruudusta. Tämä pilasi Mercedeksen lähtökiihdytykseen luoman strategian, ja Verstappen pääsi kiilaamaan sekä Bottaksen että Hamiltonin edelle.

– Strategia ykkösmutkan lähestymiseen oli aika suoraviivainen. Jos Valtteri saisi hyvän lähtön, hän tarjoaisi Lewisille vetoapua ja peittäisi Verstappenin muodostaman uhkan. Valtteri sai kuitenkin hieman huonomman lähdön kuin Lewis ja Verstappen. Siinä ei puhuttu isosta erosta, noin neljästä metristä, mutta se riitti siihen, ettei Lewis pystynyt asettumaan hänen peräänsä. Toisaalta Verstppenin hyvä lähtö tarkoitti sitä, että hän pääsi erittäin nopeasti Valtterin rinnalle, Mercedeksen strategiajohtaja James Vowles kertaa tallin julkaisemalla videolla.

–  Sen jälkeen kyse oli vain jarrutuksesta. Valtteri tai Lewis ei ollut optimaalisella ajolinjalla. Pito oli radan oikeassa reunassa hieman huonompi kuin normaalilla ajolinjalla, siellä, missä Verstappen oli. Tästä huolimatta eron jarrutuksessa olisi pitänyt olla vain joitain metrejä, ei ehkä niin paljon kuin se lopujen lopuksi oli, kun kuljettajat jarruttivat siinä, missä he ajattelivat, että pitäisi jarruttaa. Jos näitte Verstappenin kommentit kisan jälkeen, niistä kävi selväksi, että hänkin vain arvaili jarrutuspaikkaansa ja toivoi parasta. Nyt se onnistui, ja me hävisimme lähdön sen takia. Jotkut muut kuljettajat tekivät ykkösmutkaan lukkojarrutuksen. Daniel Ricciardo oli yksi heistä, ja hän osui Valtteriin, joka putosi jonon hännille.

Kun Yuki Tsunoda ja Mick Schumacher keskeyttivät kakkos- ja kolmosmutkiin, radalle tuli turva-auto. Ricciardo oli hajottanut Bottakseen osuessaan etusiipensä, ja Mercedeksellä tiedettiin, että Ricciardo tulisi varikolle. Tämän vuoksi Mercedes päätti ottaa myös Bottaksen sisään, ja suomalaiselle vaihdettiin kovat renkaat.

–  Valtterin autoon ei tullut kolarissa merkittäviä vaurioita. Otimme hänet turva-auton aikana varikolle vain, koska halusimme yrittää ajattaa hänet maaliin niillä kovilla renkailla. Ja kun tiesimme Ricciardon tulevan varikolle hakemaan uuden etusiiven, tiesimme, että pysyisimme hänen edellään, vaikka kävisimmekin varikolla.

Bottas pysyi Ricciardon edellä lopulta vain turva-autojakson ajan. Kun turva-auto tuli pois radalta neljännen kierroksen päätteeksi, Ricciardo ohitti Bottaksen heti viidennellä kierroksella.

– Kun Lance Stroll puolusti (16:tta sijaa) Valtteria vastaan, hän kävi ulkona radalta ja palasi sitten takaisin niin, että työnsi Valtterin leveäksi, ja tämä mahdollisti Ricciardolle ohituksen Valtterista.

Tämän jälkeen Bottas roikkui Ricciardon perässä aina 38. kierrokselle saakka. He nousivat pistesijojen tuntumaan sijoille 11 ja 12, mutta ero edellä ajaviin kasvoi ennen Ricciardon varikkokäyntiä lähes 20 sekuntiin.

– Se, että Valtteri jäi Ricciardon taakse jumiin, sementoi hänen kisansa. Hän ei päässyt ohi. Olimme yli puolitoista sekuntia nopeampia, suoravauhti oli meidän puolellamme, mutta se on ohituksissa vain yksi tekijä. Takana olevan täytyy silti olla riittävän lähellä mutkan ulostulossa hyödyntääkseen parempaa suoravauhtia edes DRS:n avulla, ja tämä oli ongelma. Ricciardo oli erittäin vahva viimeisissä mutkissa, ja hän pystyi tekemään pienen eron, noin kuusi kymmenystä, mutta sellaista ei pysty kuromaan umpeen edes DRS:llä. 

Vaikka pääsuora on Meksikossa äärimmäisen pitkä, ilma on 2 200 metrin korkeudella merenpinnasta niin ohutta, että ilmanvastus on huomattavasti normaalia pienempi, ja tämä pienentää myös DRS:n vaikutusta normaaliin verrattuna.

– Siihen, että pystyisi ohittamaan, tarvittaisiin myös eroa renkaissa, niin, että Ricciardolla olisi vaikeuksia joko jarrutuksissa tai kiihdyttäessään ulos viimeisestä mutkasta. Mutta meillä oli hänen kanssaan yhtä tuoreet tai vanhat renkaat koko kisan ajan.

Kun Ricciardo tuli toisen kerran varikolle kierrokselta 38, Bottas nousi hänen edelleen ja olisi myös pysynyt siellä oman varikkokäyntinsä jälkeen, ellei se olisi mennyt täysin poskelleen. Bottas tuli varikolle kierrokselta 40, mutta hänen pysähdyksensä venähti yli kymmeneen sekuntiin, kun vasenta etupyörää ei saatu millään irti.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Video: Valtteri Bottaksen surkea päivä saa jatkoa varikolla

– Meillä ei ole vielä kaikkia vastauksia siihen liittyen, mutta voin sanoa tässä vaiheessa, että näyttää siltä kuin pyörä olisi jäänyt jumiin akseliin, Vowles sanoo.

– Kun Valtteri tuli sisään, pulttipyssymies teki kaiken oikein ja irrotti mutterin. Mutta kun pyörää yritettiin sitten ottaa irti, se ei irronnut. Mutteri kiinnitettiin ja irrotettiin uudelleen. Tämä on ongelmien sattuessa vakiotoimenpide, mutta sekään ei auttanut. Pyörä ei irronnut.

Pulttipyssymies otti asiat kirjaimellisesti omiin käsiinsä ja saa tästä kiitosta Vowlesilta.

– Hän otti kädellään kiinni pyörästä ja käytännössä repi sen väkisin irti akselista. Hän poltti lievästi kätensä, joten se oli rohkea liike.

Kyseessä oli Bottaksen kohdalla jo toinen kerta tällä kaudella, kun pyörä ei irronnut. Monacossa hän menetti vastaavan tapauksen takia vähintään kakkossijan, ja jumiin jäänyt pyörä saatiin lopulta irti vasta neljä päivää kisan jälkeen tallin tehtaalla 1 000 kilometrin päässä Monacosta. 

– Meidän täytyy ymmärtää, miksi pyörä ei irronnut. On olemassa joitain teorioita. Saattaa olla, että pyörän sisäpuolelle oli kertynyt romua. Tutkimukset tehdään tulevina päivinä.

Bottas jäi Meksikossa pistesijojen ulkopuolelle ja sijoittui lopulta 15:nneksi. Hän onnistui kuitenkin tienaamaan Hamiltonille ja tallilleen yhden pisteen riistämällä kilpailun nopeimman kierrosajan Verstappenilta.

Lue myös:

    Uusimmat