Halpuuttamisen huonompi puoli: "Yrityksiä alkaa tippua kyydistä"

Peruselintarvikkeita miehen ruokakorissa helsinkiläisessä ruokakaupassa 15. elokuuta 2011.
Lehtikuva
Julkaistu 18.02.2016 14:48
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

@JussiKarki

Kaupan kova hintakilpailu on ajanut Elintarviketeollisuuden yritykset ahtaalle. Alan etujärjestön ETL:n selvityksen mukaan lähes puolella, 47 prosentilla, yrityksistä kannattavuus on laskenut.

Elintarviketeollisuuden yritykset eivät ole halunneet julkisuudessa kertoa ongelmistaan, mutta ETL:n kyselyssä suurimmaksi syyksi heikkoon tilanteeseen uskalletaan nostaa kaupan hintakisa.

– Yrityksiä alkaa tippua kyydistä, sanoo ETL:n johtaja Heli Tammivuori.

– Kuluttajat hyötyvät hintojen alenemisesta lyhyellä aikavälillä, mutta mitä pitempään tämä jatkuu, sitä vaikeampi yritysten on investoida ja tuoda uusia tuotteita markkinoille. Tämä väistämättä vaikuttaa myös työllisyyteen, Tammivuori arvioi.

Halpuuttaminen osuu vielä ajankohtaan, jolloin monet elintarvikeyritykset ovat jo kärsineet Venäjä-pakotteista ja tuontikielloista.

Myös pitkään jatkunut taantuma muuttaa ihmisten kulutustottumuksia. Tämä näkyy kaikkialla Euroopassa.

– Kun talous on heikko, kuluttajat ostavat halvempaa ja vähemmän, Tammivuori sanoo.

Elintarvikeyritysten voitot ovat pienentyneet 2010-luvulla. Alan yritysten palkkakustannukset kuitenkin nousivat viime vuonna. Vastaavasti energiakulut ovat laskeneet. 

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa