Heikko ostovoima hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua – kuluttajat nuukailevat ruokaostoksilla

OMA kauppa hedelmä appelsiini
Kuluttajat tekevät päätöksiä edelleen hinta edellä.
Julkaistu 24.04.2024 15:29

MTV UUTISET – STT

Kuluttajien ostovoiman heikko kehitys hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua tänä vuonna, arvioi Elintarviketeollisuusliitto ry talouskatsauksessaan.

Koska lähes kaikki kotitalouksien kulut ovat nousseet, ruokaostoksilla ja ravintoloissa valitaan Elintarviketeollisuusliiton mukaan nyt edullisimpia vaihtoehtoja. Samalla myös tuontituotteiden kulutus on kasvanut.

–  Hinta on ollut viime vuodet kuluttajien vahvin valintaperuste ruokakaupassa, eikä tämä vuosi tuo siihen muutosta. Paikallisuuden, kotimaisuuden ja vastuullisuuden odotetaan näkyvän ruokavalinnoissa vahvemmin jälleen ensi vuonna, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi tiedotteessa.

Elintarviketeollisuusliitto arvioi talouskatsauksessaan, että käänne parempaan tapahtuu Suomen taloudessa hitaasti ja alkaa näkyä yksityisessä kulutuksessa vasta ensi vuonna.

Lue myös: Suomen Pankki arvioi, että korot voivat kääntyä laskuun kesällä

Fazer: Makeisten verokohtelu vääristää kilpailua – voi vaikuttaa suklaatehdasinvestointiin ja olla EU-sääntöjen vastainen

OP-ryhmän ennuste: Taantuman pohjalta nousuun

Tuoreimmat aiheesta

Talous