M-Sport Fordin Esapekka Lappi lähti surkean Viron MM-rallin jälkeen hieman luottavaisempana hitaaseen ja tekniseen Turkin osakilpailuun viime viikonloppuna.
Ilman testaamista Lappi ei kuitenkaan päässyt tarpeeksi nopeasti sinuiksi Fiesta WRC:n kanssa kivikkoisilla erikoiskokeilla. Perjantaina Lappi oli kahdella pätkällä kuudenneksi nopein, jonka myötä lähtöpaikka lauantain pitkään ajopäivään ei ollut paras mahdollinen. Lopputuloksena oli kisan jälkeen samainen kuudes sija.
– Aika haastava viikonloppu. Kisa ei sujunut ihan niin kuin ajateltiin. Ei toki ollut mitään voittotavoitteita, mutta luulimme, että vähän nopeampia olisimme voineet olla. Ehkä se vähän lässähti jo perjantaina, kun ei saatu tarpeeksi hyvää lähtöpaikkaa lauantaille. Ei vain onnistuttu silloin tarpeeksi hyvin, Lappi summasi MTV Urheilulle.
– Sitten tietysti kun menee irtosoralla, niin ei oikein pysty nousemaan. En tiedä, olisko siltikään vauhti riittänyt. Tänään oli jo vähän parempi vauhti, mutta sitten rupesi menemään renkaita ja vähän muutakin, Lappi jatkoi viitaten rikkoutuneeseen iskunvaimentimeen, jonka vuoksi pieksämäkeläinen ei voinut taistella viimeisellä Power Stage -pätkällä ylimääräisistä MM-pisteistä.
Maaliskuun Meksikon MM-ralli Lapilla meni pilalle, kun suomalaiskuski joutui keskeyttämään auton sytyttyä ilmiliekkeihin. Kokemus hitaista sorateista Fordin rateissa oli siis verrattain pientä.
– Nyt saimme paljon kokemusta autosta näissä olosuhteissa. Se jäi Meksikossa kokematta. Nyt oltiin periaatteessa ensimmäistä kertaa tällaisella soralla. Sinällään tärkeää kokemusta Sardiniaa varten, kun sinnekin lähdetään ilman testejä. Jotain sentään nyt ymmärtää autosta ja sen ideologiasta, Lappi sanoi.
Seuraava MM-ralli ajetaan reilun kahden viikon kuluttua Sardinian saaren niin ikään kivikkoisilla sorateillä. Vaikka kokemusta on nyt vyöllä enemmän, on odotukset edelleen maltilliset tallin vaikean taloustilanteen tuntien.
– Sen saa mitä tilaa, vähän niin kuin tänne tullessa. Kylmiltään on vähän paha lähteä taistelemaan. Tai no ei toki kylmiltään, koska ajettiin me toki Virossa. Olosuhteet ja auton säädöt ovat vaan niin erilaiset näiden kisojen välillä. Ei se vaan lähde niin vaan kulkemaan. Ei ne muut tiimit turhaan testaa, Lappi totesi.
Turkin ralli päättyi sunnuntaina dramaattisesti, kun moni kuljettaja oli suurissa vaikeuksissa Cetibelin erittäin rajulla ja pitkällä pikataipaleella. Lapin mukaan on tärkeää, että MM-sarjassa on monenlaista tiestöä mukana.
– Eihän se kuskille mitään nautinnollista ole. Se vaatii selviytymistä ja aivoja, mutta aika paljon myös tuuria. Jos on hyvissä asemissa, niin se ei oikein ole myöskään reilua, jos on huono tuuri. Niin helposti voi mennä rengas tai hajota jotain muuta, vaikka kuski ei mitään virhettä tekisikään. Sinällään tuollainen on vähän epäreilua, mutta varmasti katsojille ja faneille tämä on sellainen erilainen kisa, missä on ihan toisenlaista maustetta.