Suomen seuraavaksi hävittäjäksi ehdolla olevien koneiden paremmuuden ratkaisee suorituskyky, ja sitä ryhdytään testaamaan ensi vuoden alussa Suomen oloissa. Pirkkalaan keskittyvässä HX Challenge -testitapahtumassa halutaan todentaa se, pitävätkö valmistajien antamat tiedot koneen ja sen järjestelmien suorituskyvystä paikkansa.
Vastauksia voidaan hakea muun muassa kysymyksiin: Miten pitkälle koneen tutka näkee? Löytääkö se kohteena olevan panssarivaunun? Välittyykö tieto tilannekuvasta aluksille merellä? Kuinka pian koneen saa uudelleen ilmaan tankattuna ja aseistettuna? Testaamiseen osallistuvat myös Maa- ja Merivoimat.
Testi on haluttu järjestää talviolosuhteissa. Ilmavoimien HX-hankejohtajan Juha-Pekka Keräsen mukaan kova pakkanen ei ole se juttu, sen sijaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila sekä harmaus ovat.
Eversti Keränen ei ole huolissaan, että säät kohtelisivat ehdokkaita epäoikeudenmukaisesti.
– Kaikilla tulee varmasti olemaan myös huonoa pilveä, olosuhteet vaan ovat Suomessa sellaiset, Keränen sanoo.
Pirkkalan testit eivät vielä laita ehdokkaita paremmuusjärjestykseen vaan ovat pohja myöhemmille suorituskykyarvioille, jotka perustuvat muun muassa pitkään simuloituun sotapeliin.
"Jokaisella kandidaatilla haasteita"
Puolustushallinto tiedotti perjantaina lähettäneensä valmistajille tarkennetun tarjouspyynnön, johon on vastattava tammikuun loppuun mennessä. Valmistajilta kysytään, mitä he kykenevät enintään 10 miljardilla eurolla tarjoamaan Hornetien täysimääräisen suorituskyvyn korvaamiseksi.
Tarjousta ei ole enää sidottu aiempaan tapaan 64 koneen määrään, mutta ohjelmajohtaja Lauri Puranen puolustusministeriöstä ei usko määrien vastauksissa suuresti muuttuvan, ainakaan ylöspäin. Arvio perustuu aiemmin saatuihin vastauksiin, hän sanoo.
Hankinnan valmistelijat korostavat, että koneiden ostamisen lisäksi hankintasumman pitää kattaa riittävä aseistus sekä kaikki muu, mitä uuden kaluston täysimittainen käyttöönotto Suomessa edellyttää.
– Joka ikisellä kandidaatilla on tällä hetkellä haasteita saada se koko täysimääräinen suorituskyky aseineen ja tukijärjestelmineen siihen 10 miljardin raamiin, sanoo insinöörikenraalimajuri Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta.
Poliitikoille suositellaan yhtä, tietoa saa muistakin
Pirkkalan testeihin on saapumassa viikoksi kerrallaan 2–4 konetta kultakin valmistajalta. Saab tuo paikalle vasta testivaiheessa olevan Gripenin E-mallinsa lisäksi vanhemman C-mallin sekä GlobalEye-valvontakoneen, joka sisältyy yhtiön tarjoukseen. Boeing puolestaan on tuomassa Super Hornetista myös elektroniseen sodankäyntiin versioidun Growler-koneen.
Muita ehdokkaita Hornetien seuraajaksi ovat ranskalaisen Dassault'n Rafale, Lockheed Martinin F-35 sekä yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon. Koneita eivät lennä suomalaiset, mutta kaksipaikkaisiin pääsee mukaan.
Lopullinen, sitova tarjouspyyntö lähtee valmistajille alkusyksystä ensi vuonna, ja valtioneuvosto tekee valinnan vuonna 2021.
Purasen mukaan puolustushallinto aikoo esittää vain yhtä, parhaaksi todettua vaihtoehtoa.
– Poliittisella johdolla on tietysti täysi oikeus pyytää ihan mitä tahansa meiltä. Jos poliittinen johto haluaa kaikkien viiden tulokset käsitellä, niin kuin todennäköisesti haluaa, niin totta kai me esittelemme, hän sanoo.