Keuruun hävittäjäturman syy on yhä epäselvä, kertoo Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä.
Aiemmin on tullut ilmi, että onnettomuuden syynä on moottorivika, mutta sen tarkempi luonne on epäselvä.
Tutkinta keskittyy kuitenkin yhä koneen moottoriin. Mäntylä kertoo toivovansa, että selvyys onnettomuuden syystä saataisiin tällä viikolla.
Lue myös: Keuruun Hawk-turma: Mika laukaisi heittoistuimen, kun sama kone teki hätälaskun vuonna 1988 – "Tuntui aika uskomattomalta"
Lentokielto haittaa koulutusta
Turman vuoksi kaikki muut Hawk-koneet on maadoitettu, mikä haittaa Ilmavoimien lentokoulutusta. Koneita käytetään lentäjien kouluttamiseen. Jos turman syy saadaan tällä viikolla selville, voisi lentokoulutus jatkua koneilla ensi viikolla.
Mäntylä kertoo, että muutaman viikon lentokielto ei merkittävästi vaikuta koulutukseen. Menetetyt koulutuspäivät voitaisiin kiriä kiinni esimerkiksi pidemmillä päivillä.
Jos lentokielto kuitenkin pitenisi esimerkiksi kuukaudeksi, tietäisi se jo ongelmia.
– Vielä ei olla kriittisellä tiellä tämänkään kanssa, hän vakuuttaa.
Lue myös: Maahan syöksyneen Hawkin putoamissyy selvinnyt – muut harjoituskoneet yhä lentokiellossa
Onnettomuuspaikkaa siistitään vielä
Turmapaikalla saatiin viime viikolla lopetettua eristäminen ja vartiointi, sillä maa-alue saatiin siivottua pudonneen koneen osista. Nyt luvassa on vielä pilaantuneen maa-alueen poistamista ja onnettomuuspaikan ennallistamista.
Ilmavoimien Hawk-hävittäjä putosi Keuruulla maanantaina 15. toukokuuta. Lentäjät pelastuivat heittoistuimin, mutta kone tuhoutui täysin. Kone putosi kesken ilmataisteluharjoituksen.