Kuopiolainen Heidi kiittää paljon suosiota keränneessä Facebook-julkaisussaan paikallisen Prisman työntekijää avusta, joka pelasti hänen päivänsä. Hän toivoo, että muutkin ihmiset voisivat ottaa esimerkkiä ja silloin tällöin pysähtyä auttamaan toisia.
Heidi Humalajoen pojalla on tänään syntymäpäiväjuhlat, joten äiti oli perheen kolmen lapsen voimin eilen päivällä Kuopion Prismassa ostamassa juhlatarjottavia – mukaan tarttui toki muutama muukin tavara. Perheen pienokaiset ovat 8 kuukautta, 3- ja 6-vuotiaita.
– Kantamukset olivat jo aivan hirveät, eivätkä ne siinä kohtaa meinanneet enää mahtua isoon kärryynkään. Ostosreissulla meni aika pitkään, varmaan melkein parituntinen vierähti siellä ja lasten päiväunien aika alkoi olla jo lähellä, joten pienin ei enää jaksanut oikein olla paikallaan ja isommat alkoivat myös olla jo aika levottomia, Heidi kertoo MTV Uutisille.
– Kun pääsimme kassalle tavaroiden kanssa, tämä työntekijä näki varmasti, ettei tilanteeni ollut mikään helpoin kolmen pienen lapsen ja hirveän tavaramäärän kanssa.
Katso alla olevalta videolta vinkkejä kohteliaaseen käyttäytymiseen kaupan kassalla. (Artikkeli jatkuu videon alla.)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ystävällinen Prisman työntekijä sulki kassan Heidin jälkeen, ja sanoi heti, että auttaa häntä myös ostosten pakkaamisen kanssa. Samalla kun työntekijä pakkasi tavaroita kasseihin Heidin kanssa, hän kyseli ja jutteli isompien lasten kanssa viihdyttäen heitä.
Ostoksia oli ainakin seitsemän kassillista eli Heidi ei saanut yhdellä reissulla kannettua niitä autolle. Hän kysyikin myyjältä, voisiko jättää muutaman kassin odottamaan hetkeksi.
– Työntekijä sanoi, että odotapas vähän, hän tekee yhden puhelun. Hän soitti ilmeisesti työkaverilleen, että tulee hiukan myöhemmin tauolle, kun hän kantaa asiakkaan tavarat. Sitten hän otti 3–4 kassia kannettavaksi ja lähdimme yhdessä kävelemään autolle.
– Kiittelin häntä jo siinä matkalla kovasti hyvästä palvelusta, kuinka tämä auttoi minua aivan hirveästi. Toiselle nämä saattavat olla pieniä asioita, toisille kuitenkin isoja. Minun tilanteeni hän pelasti totaalisesti, Heidi sanoo.
"Maailmassa on oikeasti vielä ihmisiä, joilla on halu auttaa"
Heidi jakoi kiitoksensa myös paikalliseen Facebookin puskaradioryhmään, jossa julkaisu on kerännyt tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja. Hän halusi vastapainoa useille negatiivisille julkaisuille.
– Liian vähän ihmiset muistavat kiittää toisia ja antaa positiivista palautetta. Toisia olisi aina välillä hyvä ottaa huomioon ja auttaa, se ei kuitenkaan paljoa omaa aikaa vie, Heidi sanoo.
Kuopion Prisma ei ole ollut Heidin lähikauppa eikä hän ei ole siksi usein käynyt siellä. Nyt mieli on kuitenkin muuttunut hyvän asiakaspalvelun myötä.
– Jäi sellainen positiivinen fiilis, että ihanaa, kun tässä maailmassa on oikeasti vielä ihmisiä, joilla on halu auttaa, tilannetajua ja kyky ottaa toiset huomioon. Muutkin ihmiset voisivat ottaa esimerkkiä. Toiselle ne jutut voivat tuntua pieniltä ja mitättömiltä, mutta vastaanottajalle se voi olla päivän pelastus, Heidi sanoo.
"Se kuuluu meidän toimenkuvaan"
Kuopion Prismassa tiedetään jo Heidin laajalle levinneistä kehuista ja kenestä on kyse. Juuri ennen työvuoronsa alkamista puhelimeen vastaa Tarja Laitinen.
Hän kertoo yllättyneensä, kuinka paljon huomiota pieni arkinen teko herätti.
– Juuri tuossa puhuttiin, että kaikkihan me olisimme tehneet samalla tavalla vastaavanlaisessa tilanteessa. Se kuuluu meidän toimenkuvaan. Minusta myyjän tärkein tehtävä on se asiakaspalvelu, Tarja sanoo MTV Uutisille.
Tarja kertoo havainneensa juuri äidin vaikean tilanteen usean lapsen, itkevän vauvan ja suurten ostosten kanssa. Hänellä oli juuri sopiva sauma auttamiseen, kun oli itse lähdössä pian kahvitauolle.
– Kyllä se tuntuu todella hyvältä, pienetkin teot voivat kerätä näin paljon huomiota. Kiitän tätä äitiä, että hän näki vaivaa ja laittoi tällaista viestiä, Tarja sanoo.