Eduskunta-, maakunta ja EU-vaalit voitaisiin hyvin pitää yhtä aikaa ensi toukokuussa. Vaalien yhdistäminen ratkaisisi myös sote-uudistuksen aikatauluongelmat, kirjoittaa eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Eero Heinäluoma nettikolumnissaan.
Maakuntavaalien pitäminen erillisinä vaaleina lokakuussa tänä vuonna oli alun perinkin haastava ajatus. Vaalien äänestysinto saattaa jäädä todella alas.
Kunnallisalan Kehittämissäätiön tutkimuksen mukaan vain joka toinen (52 %) on kiinnostunut eurovaaleista ja hieman alle puolet maakuntavaaleista (47 %). Sen sijaan valtaosa (78 % hyvin tai melko) on kiinnostuneita ensi vuoden huhtikuussa järjestettävistä eduskuntavaaleista. Kun eurovaaleissa äänestysprosentti oli viimeksi 39%, niin tämän tutkimuksen perusteella maakuntavaalien äänestysprosentti saattaisi jäädä jopa 39% alle.
Maakuntavaalien lainsäädäntöä ei ole vieläkään saatu valmiiksi. Hallituspuolue kokoomus ei suostu käsittelemään maakuntalakeja ennen kuin kiistanalainen valinnanvapauslaki on hyväksytty. Suma seisoo. Lisäksi on epävarmaa, onko koko hankkeella eduskunnan enemmistön tuki ratkaisevissa äänestyksissä.
Nyt ollaan eriskummallisessa tilanteessa, jossa maakuntavaaleihin pitäisi valmistautua, hakea ehdokkaita ja kerätä vaalirahoitusta, vaikka ensimmäistäkään lakia ei asiasta ole hyväksytty.
Tällä järjestelyllä Suomi vaarantaa mainettaan oikeusvaltiona, sillä kansainväliset demokratiasuositukset sanovat, että vaalilainsäädännön pitäisi olla valmiina vähintään vuotta ennen vaaleja.
Suurimmissa ongelmissa valmisteluissa ovat eduskuntapuolueiden ulkopuoliset liikkeet ja kansalaiset. Liberaalipuolue on tehnyt vaaleista kantelun oikeuskanslerinvirastoon, jossa on käsiteltävänä useampi valitus aiheesta.
Ylessä Liberaalipuolueen puoluesihteeri Tuomas Tiainen kommentoi aihetta:
– Meillä on huolena, että näin pikaisella aikataululla järjestettävissä maakuntavaaleissa demokraattiset periaatteet eivät toteudu. Tämä pätee sekä ehdokasasetteluun että siihen, että äänestäjillä ei ole riittävästi aikaa perehtyä näihin asioihin.
Arvostettu perustuslakiasiantuntia Juha Lavapuro on jo sanonut suoraan, ettei maakuntavaaleja voida järjestää ensi lokakuussa. Hän tviittasi 18.5.
-Ja voinhan se tässä sanoa. Oma kantani on, että maakuntavaaleja ei enää voida järjestää lokakuussa 2018. Perustelut esitän toisessa yhteydessä (PeV), jos niitä kysytään.
Eduskunnassa yritetään hallituspuolueiden syksyllä 2015 tekemän kompromissin vuoksi rynniä koko sote-lainsäädäntöä valmiiksi puolipakolla vielä kesäkuun aikana. Kun loistoristeilijää yrittää rakentaa soutuveneen aikataululla, voi tulla yllätyksiä.
Maakuntavaalien keinotekoinen aikataulu uhkaa nyt koko sote-lainsäädäntöä ja eduskunnan järjestäytynyttä toimintaa. Pahimmassa tilanteessa on sosiaali- ja terveysvaliokunta, joka on jo joutunut tinkimään normaaleista tehtävistään, kuten kannanotosta sosiaali- ja terveysmenojen rahoitukseen julkisen talouden suunnitelmassa.
Ehdotankin, että edessä olevat kaikki kolme vaalia - eduskunta, maakunta- ja EU-vaalit - yhdistetään ja pidetään toukokuussa, toukokuun viimeisenä viikonloppuna 26.5.
Eri vaalien yhdistämistä helpottaa Euroopan neuvoston tuore päätös pitää EU-vaalit toukokuun lopulla aikaisemmin kaavaillun kesäkuun sijasta. Näin Suomen eduskuntavaaleja ei tarvitsisi lykätä huhtikuusta kovin pitkälle.
Vaalien yhdistäminen varmistaisi kohtuullisen äänestysaktiivisuuden. Vaalien yhdistämistä puoltaa sekin, että tosiasiassa monet vaaliteemoista ovat sellaisia, että ne tulevat esiin sekä eduskunta että maakuntapäätöksenteossa. Samoin europolitiikkaan liittyvissä asioissa vastauksia vaaditaan niin Suomen eduskunnassa kuin Euroopan parlamentissa.
Merkitystä on silläkin, että kaikkien vaalien ajoittuessa toukokuuhun, paitsi puolueilla niin myös uusilla liikkeillä ja kansalaisryhmillä on mahdollisuus valmistautua vaaleihin.
Onko vaalien yhdistämisellä huonoja puolia? Kyllä varmasti niitäkin löytyy. Yksi sellainen on, että äänestäjän pitäisi hakea omat ehdokkaansa kolmeen eri tehtävään samanaikaisesti. Kun kaksien vaalien yhdistämisestä (kunta- ja eurovaalit) vuonna 1996 selvittiin, niin uskon, että oikeat ehdokkaat löytyisivät myös ensi toukokuun yhdistetyissä vaaleissa
Kolmien vaalien yhdistäminen olisi kohtuullinen kompromissi. Ovathan sosialidemokraatit tähän saakka olleet haluttomia siirtämään eduskuntavaaleja huhtikuulta ja keskusta taas on halunnut maakuntavaalit pidettäväksi jo tänä vuonna.
Mikä tärkeintä, luopumalla lokakuun maakuntavaaleista sote-uudistuksen käsittely voisi tapahtua normaalilla tavalla ilman ylimääräistä dramatiikkaa ja pakkoaikatauluja. Toukokuun vaalien myötä sote-uudistuksen voimaantuloa voitaisiin porrastaa aiempaa enemmän.
Ratkaisuja asiassa on tehtävä lähiviikkoina. Olisiko puolueilla kerrankin halua osoittaa kykyä uuteen ajatteluun ja kompromissiin kansalaisten perusoikeuksia arvostavalla tavalla?
Kirjoittaja Eero Heinäluoma (sdp) on eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja