Helpotusta ikuisuusongelmaan? Helsinki pyrkii sujuvoittamaan metromatkustamista – "Siinä voi olla taustalla maltin puute"
Metromatkustamisen ikuisuusongelmaan pyritään saamaan helpotusta uusin opastein.
Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemille ilmaantuu lähiaikoina opasteita, jotka kertovat, missä järjestyksessä metrovaunuun astutaan sisälle.
Opasteisiin turvaudutaan siksi, että oikeaoppinen järjestys metroon astuessa tuottaa monelle vieläkin vaikeuksia. Metro aloitti liikennöinnin Helsingissä vuonna 1982, joten marssijärjestyksen opetteluun olisi ollut aikaa kosolti.
– Ensin ulos ihmiset ja sitten sisään, vahvistaa HSL:n informaatiopäällikkö Joona Packalén.
– On tärkeää muistaa se ja antaa tilaa niille poistuville, kun pyrkii sinne metrojunaan.
Packalén epäilee ilmiön taustalle varsin inhimillistä syytä.
– Ehkä iso syy on se kiire. Siinä voi olla taustalla maltin puute.
Opasteiden taustalla on ajatus myös metron kapasiteetin lisäämisestä. Valistuskampanjan edistymistä seurataan muun muassa pysähtymisaikojen kautta.
– Toki meille tulee myös asiakaspalautetta ja sitten se konkreettinen liikenteen sujuvuus on se tapa mitata näitä asioita, Packalén toteaa.
Myös rahaa säästyy
Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika uskoo, että mikäli ihmiset oppivat menemään metroon oikeaoppisesti, voi se säästää jopa selvää rahaa.
– Ennen kaikkea siinä säästyy aikaa. Voidaan lyhentää pysähtymisaikoja, kun ihmiset pääsevät nopeasti ulos ja nopeasti sisään, Viika kertoo.
Metron toiminnan tehostamiseksi on tehty viime vuosina muitakin toimenpiteitä.
– Viime vuonna muutettiin muun muassa rullaportaiden järjestystä niin, että saatiin vähemmän risteäviä polkuja sinne metrolaiturille, Viika sanoo.
Viikan mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana luvassa on myös teknisiä muutoksia.
– Kehitämme uutta liikenteenohjausjärjestelmää. Tuomme siihen tehostuksia, joilla pystytään tulevaisuudessa lyhentämään vuorovälejä vielä entisestään.
Tuoreet opasteet on tarkoitus pitää metroasemilla ainakin kolme kuukautta, mutta on mahdollista, että ne jäävät pysyviksi ohjeiksi asiakkaille. Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen asemat valikoituivat kokeiluun suurien matkustajamääriensä vuoksi.
Katso yllä olevalta videolta HSL:n informaatiopäällikön ja Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtajan haastattelut kokonaan.
Uusimmat
-
09:16
Rahtikone putosi Liettuassa talon päälle, ainakin yksi kuollut: Tältä turmapaikalla näyttää
-
09:14
Bess kertoo totuuden suorassa lähetyksessä nähdystä hämmentävästä hetkestä
-
09:13
Tällaisilla kuukausiansioilla pääsi parhaiten palkattuun kymmenykseen
-
09:11
Naisjärjestö kommentoi väkivaltatutkimuksen saamaa kritiikkiä: "Ovat tienneet, mihin ovat vastanneet"
-
08:58
Janni Hussi: Uusi rallipesti!
-
08:56
Sami Pajari: "Unelmistani tuli totta"
-
08:54
Väistyvä komissaari Urpilainen: Tämä komissio ei jää historiaan koronasta tai sodasta – "EU:n pitää seistä vahvemmin omilla jaloillaan"
-
08:53
Näin TTK-tuomaristo summasi finaalijakson: "Jännitti tämä tulos"
-
08:48
Nokkakolari Oulaisissa – pelastuslaitos: Ajokeli heikko
-
08:42
Juha Kankkusen uusi rooli Toyotalla selvisi
-
08:21
Kalle Rovanperä ja Sami Pajari valtavassa roolissa – Toyotan rallitiimi on tässä!
-
07:44
Tästä syystä rasvaisen ruoan kanssa pitäisi juoda kaakaota
-
07:33
Viime vuonna 140 naista kuoli joka päivä läheisensä tappamana
-
07:30
Kalle Rovanperästä vastaansanomaton arvio: "Kaikki ovat samaa mieltä"
-
06:55
Ilves-hankinnan tunteikas tilitys – Suomi-pestin taustalla "surullinen päätös"
-
06:49
Tässä Thierry Neuvillesta kasvoi mestari: "Ei lähtenyt henkiseen sodankäyntiin"
-
06:42
Venäjä-myönteinen presidenttiehdokas hurjassa nousussa Romaniassa
-
06:29
Jättiautot turva kuljettajalle, vaara muille? Näin auton ominaisuudet vaikuttavat onnettomuustilanteissa
-
06:02
Gisèle Pelicot joutui tietämättään lähes sadan miehen raiskaamaksi – näin he ovat selittäneet tekojaan
-
06:01
Suomen NHL-vahdilta suoraa puhetta koettelemuksistaan: "Aikamoisia käänteitä"
-
Lataa lisää