Metromatkustamisen ikuisuusongelmaan pyritään saamaan helpotusta uusin opastein.
Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemille ilmaantuu lähiaikoina opasteita, jotka kertovat, missä järjestyksessä metrovaunuun astutaan sisälle.
Opasteisiin turvaudutaan siksi, että oikeaoppinen järjestys metroon astuessa tuottaa monelle vieläkin vaikeuksia. Metro aloitti liikennöinnin Helsingissä vuonna 1982, joten marssijärjestyksen opetteluun olisi ollut aikaa kosolti.
– Ensin ulos ihmiset ja sitten sisään, vahvistaa HSL:n informaatiopäällikkö Joona Packalén.
– On tärkeää muistaa se ja antaa tilaa niille poistuville, kun pyrkii sinne metrojunaan.
Packalén epäilee ilmiön taustalle varsin inhimillistä syytä.
– Ehkä iso syy on se kiire. Siinä voi olla taustalla maltin puute.
Opasteiden taustalla on ajatus myös metron kapasiteetin lisäämisestä. Valistuskampanjan edistymistä seurataan muun muassa pysähtymisaikojen kautta.
– Toki meille tulee myös asiakaspalautetta ja sitten se konkreettinen liikenteen sujuvuus on se tapa mitata näitä asioita, Packalén toteaa.
Lue myös: Miten ympärivuotiseen ajoon tarkoitetut renkaat sopivat Suomen oloihin? Asiantuntija: "Suomalainen autoilija tietää ja tiedostaa, että..."
Myös rahaa säästyy
Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika uskoo, että mikäli ihmiset oppivat menemään metroon oikeaoppisesti, voi se säästää jopa selvää rahaa.
– Ennen kaikkea siinä säästyy aikaa. Voidaan lyhentää pysähtymisaikoja, kun ihmiset pääsevät nopeasti ulos ja nopeasti sisään, Viika kertoo.
Metron toiminnan tehostamiseksi on tehty viime vuosina muitakin toimenpiteitä.
– Viime vuonna muutettiin muun muassa rullaportaiden järjestystä niin, että saatiin vähemmän risteäviä polkuja sinne metrolaiturille, Viika sanoo.
Viikan mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana luvassa on myös teknisiä muutoksia.
– Kehitämme uutta liikenteenohjausjärjestelmää. Tuomme siihen tehostuksia, joilla pystytään tulevaisuudessa lyhentämään vuorovälejä vielä entisestään.
Tuoreet opasteet on tarkoitus pitää metroasemilla ainakin kolme kuukautta, mutta on mahdollista, että ne jäävät pysyviksi ohjeiksi asiakkaille. Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen asemat valikoituivat kokeiluun suurien matkustajamääriensä vuoksi.