Kauan odotettu ilmoitus länsimetron liikenteen alkamisesta saatiin tänään. Helsingistä pääsee metrolla Espoon Matinkylään viikon päästä lauantaina. Alunperin länsimetron piti aloittaa liikennöinti jo vuosi sitten elokuussa.
Espoolaiset suhtautuvat hieman epäilevästi tietoon metroliikenteen alkamisesta.
– Hieno asia, jos se pitää paikkansa, mutta saa nähdä. Olihan se tässä vuosi sitten sama juttu, että piti lähteä, mutta ei lähtenyt, muistelee Kjell Näslund.
– Erittäin iloiselta tuntuu, koska olen sitä jo kovin paljon odottanut. Käyn usein ajelemassa siellä sun täällä linja-autolla, mutta odotan metroa, tunnustaa Pirjo Kojo.
– Se tuntuu juhlalliselta ja toivon, että se myös toimii. Pitkä odotus on tehnyt sen, että epäilyttää, mutta onhan se kiva asia, iloitsee Leena Salonen.
Viimeiset testaukset ja koeajot käynnissä
Jo yleiseksi vitsiksi muuttunut arvuuttelu länsimetron liikenteen alkamisajankohdasta loppui luultavasti tänään, kun avajaispäiväksi ilmoitettiin lauantai 18. marraskuuta.
– Lauantai on siinä mielessä hyvä päivä, että silloin ei ole muuten matkustajamäärät niin suuria kuin tavallisena arkipäivänä ja toisaalta ihmiset varmaan haluavat tulla katsomaan uutta metroa, uskoo Helsingin seudun liikenteen (HSL) toimitusjohtaja Suvi Rihtiniemi.
Viimeinen viikko ennen liikenteen käynnistymistä käytetään koeajoihin ja järjestelmien testaamiseen. Metrot kulkevat koko ajan aikataulujen mukaisesti vaikkei matkustajia vielä olekaan kyydissä.
"Virheistä otetaan oppia"
Alunperin liikenteen piti alkaa jo vuosi sitten elokuussa, mutta toisin kävi. Viivästyksen syitä ja seurauksia käydään läpi vielä pitkään. Rakennuttaja muistuttaa, että metron käyttöönotto on erittäin vaativa projekti.
– Tässä on kymmeniä erilaisia järjestelmiä, niiden yhteensovittaminen ja testaaminen on vaativaa. Metron pitää myös olla erittäin turvallinen ja käyttövarma tulevat kymmenet vuodet ellei sata vuotta. Se tekee sen, ettei voida laskea liikkeelle beetaversiota niinkuin tietoliikenteessä, muistuttaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Samoja virheitä yritetään välttää, kun metron rakentaminen jatkuu kohti Kivenlahtea.
– Varmasti otetaan oppia asioista, joita on tullu tämän matkan varrella ja nythän länsimetron kakkosvaihe on rakenteilla ja niistä opeista yritetään hyötyä, sanoo Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
Bussit keskustaan kulkevat vielä loppuvuoden
Metroliikenteen pyörittäminen on sekin vaativaa.
– Länsimetron mittakaavaa kuvaa ehkä se, että täällä on 50 000 erilaista mittauspistettä ja erilaista huoltotoimenpidettä ja tarkastusta, mitä pitää tehdä. Kuukausittain meidän huoltohenkilöstö hoitaa tarkastuksia ja huoltoja 20 000 kappaletta, laskee Lehmuskoski.
Espoolaiset saavat totutella metron käyttöä vuodenvaihteeseen asti. Suorat bussilinjat Helsingin keskustaan ovat käytössä metron rinnalla vielä loppuvuoden ja liityntäliikenteeseen siirrytään tammikuun 3. päivänä.