Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta sekä poliisi seuraavat tällä viikolla tehostetusti pyöräteille ja -kaistoille pysäköintiä. Valvonnan painopisteenä ovat erityisesti uudenlaiset erotellut pyörätiet ja -kaistat.
Helsingin kaupungin mukaan uudenlaiset liikenneratkaisut eivät ole kaikille vielä tuttuja. Tästä syystä se panostaa tällä viikolla erityisesti eroteltujen pyöräteiden ja -kaistojen läheisyydessä tapahtuvan pysäköinnin valvomiseen.
Tieliikennelaissa sanotaan, että moottoriajoneuvon saa hetkellisesti pysäyttää erotellulle pyörätielle mikäli muita sopivia paikkoja ei ole, pysäyttämiseen on pakottavia syitä eikä pysäyttäminen aiheuta kohtuuttomasti haittaa pyörätiellä kulkemiseen.
– Uudenlaisilla erotelluilla pyöräteillä, kuten Hämeentiellä, nämä ehdot eivät täyty, eli tällöin pyörätielle pysäköinti ei ole pakon sanelemaa ja se aiheuttaa kohtuutonta haittaa, kertoo tiedotteessa Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki.
Lue myös: Amerikkalaismiehen jakama "aivan tavallinen" kuva Helsingistä räjäytti potin somessa: "Onko tämä taivas?"
Kaupinmäen mukaan esimerkiksi juuri Hämeentiellä jalkakäytävän reunaan on toteutettu huoltopysäköintitaskuja, ja jalkakäytävä on muutenkin mitoitettu niin leveäksi, että hetkellinen pysäköinti siellä on mahdollista.
– Tämä on tavoitteena myös muilla kaduilla, joilla toteutetaan samanlaisia liikenneratkaisuja, hän toteaa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
1:18
Myös jalkakäytävälle pysähtymistä valvotaan
Jalkakäytävälle ajoneuvon purku- tai lastaustilanteen ajaksi pysähtyvän autoilijan tulee jättää ympärilleen sen verran tilaa, että ajoneuvon pystyy kiertämään myös lastenrattailla ja pyörätuolilla jalkakäytävän puolella.
Helsingin kaupunki muistuttaa tiedotteessaan, että jalkakäytävälle saa pysähtyä ainoastaan silloin, kun lähistöllä ei ole vapaata pysäköinti- tai lastauspaikkaa ja ajoradalle pysähtyminen on kielletty.
Sekä jalkakäytävälle että pyörätielle pysähtyessä tulee pysyä ajoneuvon läheisyydessä.
"Kööpenhaminan ja Amsterdamin liikennekulttuurikaan ei syntynyt tyhjästä"
Pelkän tehovalvonnan lisäksi kaupunki aikoo myös seurata valvonnan vaikuttavuutta tarkemmin.
Pysäköinninvalvonta puuttuu virheellisiin pyörätiepysäköinteihin myös perusvalvonnan puitteissa. Esimerkiksi vuonna 2020 annettiin 2600 pysäköintivirhemaksua pyörätielle pysäköinnistä.
Kaupungin tarkoituksena on tarkkailla aiempaa järjestelmällisemmin, kuinka valvonta muuttaa liikennekulttuuria toivottuun suuntaan pitkällä aikavälillä.
Kaupinmäki muistuttaa, että myös tunnetuissa pyöräilykaupungeissa kipuiltiin liikenneinfrastruktuurin muutosten alkuaikoina. Liikennesäännöt alkoivat jäädä muistiin valvonnan ja viestinnän yhteisvaikutuksesta.
– Kööpenhaminan ja Amsterdamin liikennekulttuurikaan ei syntynyt tyhjästä. Myös näissä kaupungeissa koettiin samoja ongelmia, kun erotellut pyörätiet- ja kaistat tulivat kaupunkikuvaan.
Lue myös: Varma kesän merkki kiristää nukkujien hermoja ja työllistää poliisia: "Se on kaikki hälytystoiminnasta pois"
Lähde: Helsingin kaupunki