Poliisi ja kaupungin pysäköinnintarkastajat aloittavat koko kesän mittaisen tehostetun pysäköinninvalvonnan Helsingissä. Taustalla ovat havainnot ja palaute toistuvista väärinpysäköinneistä autojen lastaus- ja purkutilanteissa.
Keskustelua aiheesta ja palautetta poliisille ja pysäköinnintarkastajille on tullut erityisesti sosiaalisessa mediassa. Iso osa näistä palautteista koskee kuorma-autoja ja muita autoja, jotka pysähtyvät lastaamaan tavaraa jalkakäytäville ja pyöräkaistoille.
Poliisi ja pysäköinnintarkastajat haluavat lisätä liikenteessä liikkujien tietoisuutta siitä, kuinka lastaus ja purku tulee suorittaa oikeaoppisesti.
– Ensinnäkin täytyy sanoa, että suurin osa autojaan lastaavista ja purkavista toimii havaintojemme mukaan oikein ja liikenneturvallisesti. He valitsevat lastaus- ja purkupaikan oikeaoppisesti läheiseltä pysäköintipaikalta, pysäköintikieltoalueelta, ajoradalta ja he ymmärtävät pysähtyä niin, ettei kevyt liikenne häiriinny. Osalla autoilijoista tuntuu kuitenkin olevan sellainen juurtunut käsitys, että autoliikenne olisi aina etusijalla, ja lastaus ja purku tulisi tehdä aina jalkakäytävällä tai pyörätiellä. Tämä on väärä käsitys, painottaa ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta.
– Ensisijalla on liikenneturvallisuus. Kaupunkisuunnittelussakin on painotettu sitä, että tärkeintä on liikenteen heikoimmassa osassa olevien suojeleminen. Lastausta ja purkua varten ei tule ensisijaisesti pysäköidä pyörätielle tai jalkakäytävälle, vaan katsoa läpi kaikki muut vaihtoehdot, eli käytännössä lähellä olevat vapaat pysäköintipaikat, pysäköintikieltoalueet tai ajorata, Pasterstein jatkaa.
Pasterstein kertoo Ylen haastattelussa saaneensa idean Facebookin Minä pysäköin pyörätielle -ryhmästä, jossa kansalaiset jakavat kuvia pyörätielle jätetyistä ajoneuvoista. Ryhmässä on yli 3 600 jäsentä.
– Sain siitä idean ehdottaa tehovalvonnan kampanjaa. Poliisi on kuitenkin vain pienessä osassa, Pasterstein kertoo Ylelle.
"Viimeinen vaihtoehto"
Poliisi ja pysäköinnintarkastajat korostavat, että kun auto pysäytetään tai pysäköidään väliaikaisesti kevyen liikenteen väylälle, on tämä usein turvallisuusriski jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
– Otetaan esimerkkinä lastenrattaita työntävä äiti tai isä. Mikäli tavaraa lastaava kuorma-auto vie kaiken tilan kevyen liikenteen väylältä, saattaa vanhempi päätyä väistämään kuorma-auton lastenrattaiden kanssa ajoradan puolelta. Pahimmassa tapauksessa autoilija tai esimerkiksi bussinkuljettaja ei ehdi reagoida ajorajalta koukkaavaan lastenrattaan työntäjään, Pasterstein sanoo.
Mikäli kaikista vaihtoehdoista jäljellä on enää kevyen liikenteen väylällä pysäköinti lastaamista varten, hyvä nyrkkisääntö on, että kun kevyen liikenteen väylällä auton vierestä tulisi sopia vaivattomasti menemään ohi kaksosten lastenrattaiden kanssa. Tämä tila on ainakin metrin verran.
– Jalkakäytävä tai pyörätie on kuitenkin pysäköinnin kannalta viimeinen vaihtoehto, eli siihen tulee olla lainmukaiset perusteet. Toisin sanoen laissa kaikkien seuraavien kohtien tulee täyttyä, että väliaikainen pysäköinti kevyen liikenteen väylällä on sallittua: Pysäköinti on vain lyhyeksi ajaksi ja erityistä varovaisuutta noudattaen, läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa, pysäyttämiseen on pakottavia syitä, eikä pysäytetty ajoneuvo kohtuuttomasti haittaa jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista, toteaa kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila Helsingin kaupungilta.
– Purkamisen ja lastaamisen on oltava koko ajan tosiasiallista toimintaa. Ajoneuvoa ei voi pitää esimerkiksi jalkakäytävällä, kun tavaroita pakkaa kuljetusta varten, Kossila jatkaa.
Helsingissä 10 paikkaa erityisen valvonnan kohteena
Poliisi ja pysäköinnintarkastajat paljastavat Helsingistä 10 paikkaa, jotka tulevat olemaan erityisen valvonnan kohteena kesän tehostetussa pysäköinninvalvonnassa:
- Kaisaniemenkatu
- Mikonkatu
- Aleksanterinkatu
- Tehtaankatu
- Mannerheimintie
- Hämeentie
- Hiihtomäentie
- Bulevardi
- Runeberginkatu
- Tyynenmerenkatu
Nämä kymmenen valvontapaikkaa on harkittu yhteistyössä kevyen liikenteen käyttäjien kanssa ja poliisin ja pysäköinninvalvojien omien havaintojen perusteella. Tarkoituksena on valvoa, että pysäköinti tapahtuu kaupunkisuunnittelun mukaisesti.
Mikäli havaitsee itse toistuvasti väärinpysäköintiä kuormaus- ja lastaustilanteissa, voi huomioistaan ilmoittaa Helsingin kaupungin palautesivulle tai puhelimitse Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön asiakaspalveluun numeroon 09 310 3900. Palautetta voi antaa myös sähköpostitse osoitteeseen pysakointi@hel.fi.
Lähde: Poliisi
***
0:41