Helsinki tähtää maailman kolmanneksi parhaaksi pyöräilykaupungiksi, mutta Helsingin Pyöräilijät ry:n mukaan tavoitteen eteen ei tehdä riittävästi töitä. Yhdistys pitää kestämättömänä, että pyöräilijöitä opastetaan ajamaan kiertoreitille tavalla, joka rikkoo liikennesääntöjä.
Tällä hetkellä maailman parhaat pyöräilykaupungit ovat Kööpenhamina Tanskassa ja Amsterdam Alankomaissa. Pyöräilykaupunkien paremmuutta mitataan Copenhagenize-indeksillä, jossa Helsinki on tällä hetkellä sijalla 10.
Helsingin kaupunki ilmoitti toukokuussa ryhtyvänsä tavoittelemaan maailman parhaiden pyöräilykaupunkien rankingin kolmatta sijaa.
– Tavoitetta kohti mennään tekemällä pyöräilystä Helsingissä entistä turvallisempaa, mukavampaa ja tavallisempaa. Kaikki helsinkiläiset liikkujat kutsutaan mukaan tavoitteen saavuttamiseen kulkumuodosta riippumatta, kaupunki hehkutti tuolloin.
Lue myös: Nämä polkupyörät ovat "varkauslistojen kärjessä" – tee kaksi oleellista asiaa siltä varalta, että pyörä lähtee varkaan matkaan
"Kaupungin eri osat eivät vaikuta tekevän yhteistyötä"
Helsingin kaupungin tavoite nostaa polkupyörällä tehtävien matkojen määrää sekä parantaa pyöräilyn liikenneturvallisuutta on Helsingin Polkupyöräilijät ry:n (HePo) mukaan sanalla sanoen kunnianhimoinen.
Yhdistys katsoo, että vielä tällä hetkellä suunnitelmat ja arkitodellisuus ovat ristiriidassa. Se ihmettelee esimerkiksi sitä, miten pyöräliikenteen ja muun infran suunnittelussa tehdään niin paljon huolimattomuusvirheitä.
– Olemme pyöräliikenteen edunvalvontajärjestönä hyvin huolissamme siitä, miten kaupungin eri osat eivät vaikuta tekevän keskenään yhteistyötä, yhdistyksen toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi toteaa HePon tiedotteessa.
Ahvenlammen mukaan yhdistyksessä on syntynyt mielikuva, että pyöräliikenteen osalta työmaiden yhteydessä sekä työnaikaiset että lopulliset ratkaisut tehdään liian usein hutiloiden.
"Emme odota tästä kiitosta"
Yhdistys nostaa tiedotteessaan esiin kaksi esimerkkiä, jotka sen mukaan kuvastavat sitä, miten vähän ajatusta kaupunki todellisuudessa antaa pyöräilyinfralle – suurista suunnitelmistaan huolimatta.
Lauttasaaren sillan remontti valmistui viime joulukuussa, ja sillalle rakennettiin muun muassa yksisuuntaiset pyörätiet. Tiedottaminen oli kuitenkin puutteellista.
Lue myös: "Merkittävä liikennejärjestelyn muutos" – kielletty ajosuunta ei välttämättä olekaan kielletty pyöräilijöiltä
– Kaupungin suunnittelijat myönsivät, että suunnitelma merkkien asentamisesta unohtui tehdä ja se saatiin valmiiksi vasta toukokuussa 2021 eli viisi kuukautta sen jälkeen, kun asiasta kaupungille muistutettiin.
HePon mukaan sillalla on edelleen vanhentuneita liikennemerkkejä, jotka opastavat pyöräilemään väärään suuntaan.
Toisena esimerkkinä yhdistys käyttää Ruoholahdessa olevan työmaan monimutkaista kiertotietä. Liikennejärjestelyiden muutoksella parannetaan kaupungin mukaan Tallberginkadun ja Länsisatamankadun välisen kulun turvallisuutta kahden rakennustyömaan välissä.
Porkkalankadun ympäristössä osa kiertotien opasteista osoittaa väärään suuntaan, osa risteyksistä on ilman opasteita ja osa on pensaiden peitossa.
– Kaupungista Lauttasaareen mennessä kiertotieltä löytyy lisäksi myös kohta, jossa pyöräilijä joutuu kääntymään kääntymiskieltomerkistä huolimatta.
Ruoholahden kiertoreitin pyöräilijöissä herättämät tuntemukset tiedostettaneen myös Helsingin kaupungilla.
– Emme odota tästä kiitosta, se twiittasi kesäkuun puolivälissä julkistaessaan kyseisen kiertoreitin, joka pysynee käytössä syksyyn saakka.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lue myös: Luulitko sinäkin, että kännissä saa pyöräillä? Rangaistuksena voi olla jopa vankeutta, mutta silti poliisi on usein kädetön
Helsingin Polkupyöräilijät ry vaatii kaupunkia suunnittelemaan Ruoholahden työmaan aikaisen pyöräliikenteen reitin uudelleen.
Se ehdottaa, että Porkkalankadulla keskustasta Lauttasaareen kulkevista neljästä moottoriliikenteen kaistasta yksi osoitettaisiin pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
"Olemme tarjonneet apuamme"
Yhdistyksen mukaan vaikuttaa siltä, ettei pyöräliikenteen kehittämisohjelman kunnianhimoisiin tavoitteisiin tulla yltämään ilman konkreettisia lisäpanostuksia kaupungin puolelta.
Se toivoo kaupungin ottavan vakavasti liikenteen kehittämisen haasteet ja pyrkivän jatkossa huolehtimaan, että pyöräily sekä jalankulku huomioidaan nykyistä paremmin sekä suunnitteluvaiheessa, tietöiden aikana että työtä viimeisteltäessä.
– Haluamme vaikuttaa järjestelyjen kehittämiseen rakentavassa hengessä ja olemme tarjonneet apuamme kaupungille, Ahvenlampi toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Paina nämä kaaliisi: 4 asiaa, jotka ihan jokaisen pyöräilijän tulee tietää uudesta tieliikennelaista
Lähde: Helsingin Polkupyöräilijät ry, Helsingin kaupunki