Uusi potilastietojärjestelmä on aiheuttanut Helsingin hammashoidolle suurta harmia. Sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikansa (vihr.) on pahasti pettynyt järjestelmän toimittaneeseen Tietoon.
Minkälaisia vaikutuksia hammashuollon valinnanvapaudella voi toteutuessaan olla? Katso video!
Lifecare-järjestelmän käyttöönotto on johtanut siihen, että kiireettömän ajanvarauksen linja on jouduttu sulkemaan usean otteeseen.
MTV Uutiset kertoi lauantaina Arto Sivosesta, joka sai kinastelun jälkeen ajan lohjenneelle hampaalleen elokuulta.
Helsinkiläiset ovat ärsyyntyneet ongelmista, ja asia on herättänyt runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa.
"Olen henkilökohtaisesti aika vihainen"
Helsingin sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestarin Sanna Vesikansa syyttää tilanteesta järjestelmän takana olevaa tietojärjestelmäyhtiö Tietoa.
– Palvelu otettiin helmikuussa käyttöön, ja se on toiminut huonosti siitä eteenpäin, Vesikansa tiivistää.
Helsingin kaupungin vs. johtajahammaslääkäri Merja Auero kertoi MTV Uutisille, ettei Lifecare-järjestelmä ole osannut huomioida Helsingin suurta asukasmäärä.
Vesikansa sanoo olevansa tästä "todella ihmeissään".
– Olen henkilökohtaisesti aika vihainen siitä, miten tätä on toimittajan päässä hoidettu. Jos ongelmia on, korjausten pitäisi tapahtua ihan toisella vauhdilla kuin on tapahtunut, Vesikansa ryöpyttää.
Vesikansa: IT-yritysten katsottava peiliin
Vesikansa myöntää, että Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan on arvioitava omaa toimintaansa ja sitä, mikä hankinnassa on mennyt pieleen.
Lifecare-järjestelmä on kuitenkin aiheuttanut ongelmia ympäri Suomea, ja Vesikansa penääkin suomalaisilta IT-yrityksiltä peiliin katsomista.
– Kyllä tässä vaikuttaa siltä, että IT-maailmassa on yhä villin lännen meno päällä, Vesikansa huokaa.
Ratkaisua odotetaan vielä
Johtajahammaslääkäri Aueron mukaan ajan saa tällä hetkellä varmimmin soittamalla aamulla tai jalkautumalla itse hammashoitolaan.
Tilanteen normalisoitumista joudutaan todennäköisesti odottamaan vielä ainakin viikkoja.
– Me emme voi osaltamme muuta kuin pahoitella, että asiakaspalvelu on ruuhkautunut. Yritämme kuitenkin viestiä, että kyllä Helsingissä hammashuoltoa saa, vaikka puhelimia on jouduttu sulkemaan ylikuormittumisen takia.
– Kyllä meillä hoitoa edelleen tarjotaan, Vesikansa sanoo.