Helsingissä on otettu käyttöön uusi potilastietojärjestelmä, joka on aiheuttanut pahoja ongelmia hammashoidon ajanvaraukseen. Soittoja ei pystytä käsittelemään tarpeeksi nopeasti, ja kiireettömän ajanvarauksen linja on jouduttu toistuvasti sulkemaan.
Asiakkaille hammashoidon ajanvarauksen ongelmat ovat näkyneet siinä, että läpi ei pääse. Tai sitten käy kuten Arto Sivoselle, joka sai haukut soitettuaan kiireellisen hoidon linjalle, kun muualla ei vastattu.
400 miljoonaa euroa. Tämä olisi hintalappu, jos hammashuollon valinnanvapaus toteutuu. Mutta kuka tämän maksaa ja keneltä se on pois? Katso video!
Sivosen hampaasta lohkesi pala, ja hän soitti Helsingin kaupungin hammashuoltoon sen hoitamiseksi. Operaatio ei kuitenkaan osoittautunut helpoksi.
– Soitin päivystykseen, ja automaattijärjestelmä pyysi valitsemaan nappulaa painamalla, onko hoidon tarve kiireellinen. Ajattelin, että vaikka hammas tuntuu ikävältä, ei se varsinaisesti ole kipeä, joten minun ei ole pakko tänään lääkäriin päästä, Sivonen kertoo MTV Uutisille.
Sivonen valitsikin vastaaja-automaatista kiireettömän hammashoidon vaihtoehdon numero kolme.
– Automaatti totesi, että "soitit numeroon, johon ei pystytä ottamaan puheluita vastaan. Kiitos ja näkemiin".
Kiireelliseen numeroon soittamisesta tuli haukut
Sivonen soitti hammashoidon ajanvaraukseen uudelleen, tällä kertaa kiireellisen hoidon numeroon.
– Ajattelin, että ei hammasta voi hoitamattakaan jättää, että kokeillaan tätä numeroa. Siellä vastasi ihminen, joka alkoi tylyttää minua kyseiseen numeroon soittamisesta. Virkailija ei antanut mitään ratkaisuehdotusta siihen, mistä olisin ajan saanut, mutta sätti minua väärään numeroon soittamisesta.
Sivonen sanoo MTV Uutisille ymmärtävänsä, että jonoja syntyy, mutta sitä hän ei sulata, että tilanne laitetaan soittajan syyksi.
– Asiakasta pitäisi pystyä informoimaan siitä, miten hän voi ajan varata. Mutta jos tietämättömänä soitan väärään numeroon, ei siitä saa alkaa sättiä, eihän tämä tilanne meidän asiakkaiden syy ole. Sellainen asenne on ihan älytön.
Virkailijan kanssa sanaharkkaan joutunut Sivonen onnistui lopulta saamaan myös hammaslääkäriajan - kolmen kuukauden päähän.
– Tilanne meni kinasteluksi, ja päättyi siihen, että sain hammaslääkäriajan lohjenneelle hampaalleni elokuuksi. Nyt tilanne on varmaan se, että minun täytyy taas soittaa kiireellisen hoidon numeroon ja sanoa, että nyt on kiire, Sivonen harmittelee.
Lauri ei ole päässyt läpi
Lauri puolestaan on yrittänyt saada viime viikkoina hammashoitoon aikaa useita kertoja heikolla menestyksellä.
– Joka kerta pääsen tilanteeseen, jossa ajanvaraus on pois päältä, eikä muuta tietoa ole. Joka päivä siellä sanottiin, että kiireetön ajanvaraus ei "tänään" toimi.
– Siellä on myös palautelomake, mutta siihen pääsee vasta, kun on päässyt läpi ajanvaraukseen. Eli kirjautumalla Helsingin kaupungin sivuille ei voi millään tavalla vaikuttaa omaan hammashoitoonsa ja puhelimessa kukaan ei vastaa koskaan.
Tilanteeseen kyllästynyt Lauri oli yhteydessä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimeen tiedustellakseen asiasta. Siellä ei tunnuttu tietävän, mikä tilanne oli ja kuinka kauan se oli jatkunut.
– Yhdessä luimme nettisivuilta, että "tänään" ajanvaraus ei toimi.
Lauri täyttää 1,5 kuukauden päästä 40 ja oli toivonut olevansa tuolloin kaikin puolin juhlakunnossa.
– Alkaa olla aika varmaa, että julkisilla varoilla en saa hampaitani tuohon mennessä puhtaiksi.
Apulaispormestari vastasi
Julkista terveydenhuoltoa puolustava ja lohjenneen hampaansa kanssa elävä Arto Sivonen kirjoitti omasta tapauksestaan päivityksen myös Facebookiin:
Julkiseen päivitykseen on tullut helsinkiläisiltä runsaasti kommentteja vastaavista ja muista hammashoitoon liittyvistä ongelmista.
Ajanvarausongelmien taustoja kommentoi vastausketjusta löytyvässä kommentissaan myös Helsingin sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikansa.
– Helsinki otti käyttöön uuden tietojärjestelmän hammashoidossa. Olemme tämän tietojärjestelmäpäivityksen kanssa suurissa käynnistämisongelmissa, myös monet muut kaupungit kuten tästä jutusta näkyy. Teemme kaikkemme, että järjestelmä ja Helsingin hammashoito saadaan toimimaan, Vesikansa kirjoittaa.
Sivonen puolestaan muistuttaa, että kaikilla ei ole varaa yksityiseen hammashoitoon, mutta hänen mielestään kysymyksessä on myös isompi kuva.
– Emme saa luisua siihen, että meidät pakotetaan yksityiselle. Helsingillä menee taloudellisesti hyvin ja eikö ennen veroäyrin laskemista pitäisi varmistaa, että terveydenhoito ja hammashoito toimivat. Tasapuolisesti ja kaikille, kaikilla alueilla, Sivonen sanoo.
"Ongelmien laajuus tuli yllätyksenä"
Kuten apulaispormestari Vesikansan kommentista jo ilmeni, ongelmat johtuvat uuden potilastietojärjestelmän, Lifecaren, käyttöönotosta.
Helsingin kaupungin vs. johtajahammaslääkäri Merja Auero sanoo, että ongelmien laajuuteen ei oltu osattu varautua.
– Ongelmat yllättivät todellakin. Kukaan ei osannut odottaa, että niitä tulisi näin laajalti, Auero sanoo.
– Lifecare-potilastietojärjestelmän ajanvarausosion ongelmat ovat olleet merkittäviä, ja sen takia myös puhelinajanvaraus on jouduttu kiireettömien soittojen osalta ajoittain sulkemaan. Järjestelmän käyttöönotossa on ollut laajat ongelmat kaiken kaikkiaan, Auero myöntää.
Aika kannattaa hakea suoraan hoitolasta
Aueron mukaan ajan saa tällä hetkellä varmimmin niin, että soittaa aamulla tai jalkautuu itse hammashoitolaan.
– Puhelimessa kiireettömiä asiakkaita on pystytty palvelemaan parhaiten keskimäärin kello 07-12 välillä. Systeemi priorisoi kiireellisiä ajanvarauksia ja aikojen peruutuksia.
Auero kertoo, että potilastietojärjestelmän toiminnassa on ollut katkoja, mistä on koitunut lisäongelmia.
– Tämä on mahdollisesti liittynyt myös Helsingin isoon volyymiin, jota Lifecare-järjestelmässä ei ole osattu huomioida.
Miten näin on voinut käydä, kyllähän kaikki tietävät, että Helsingissä on paljon asiakkaita?
– Tämä on hyvä kysymys, koska testauksia totta kai tehtiin. Joitakin ongelmakohtia tuli ilmi jo viime syksyn testauksissa, ja siksi käyttöönottoa siirrettiin viime vuodesta tämän vuoden helmikuulle. Alkuvuodesta testauksissa ei enää esiintynyt virheitä ja järjestelmä otettiin käyttöön.
– Nyt on kuitenkin tullut erilaisia ongelmia, joita testauksissa ei tullut esiin. Kyllä meille tietojärjestelmän toimittaja eli Tieto Oyj vakuutti, että kaikki oli kunnossa. Tämä on tullut kaikille osapuolille hyvin valitettavana yllätyksenä.
Helsinkiläiset eivät ole tilanteeseen olleet tyytyväisiä.
– Asiakkaat ovat antaneet kriittistä palautetta ihan syystä. Me emme ole pystyneet palvelemaan helsinkiläisiä kiireettömissä ajanvarauksissa niin kuin pitäisi.
– Kovasti tätä pahoittelemme, ja toivottavasti tilanne korjautuu, kun tietojärjestelmän korjauspaketti, jota nyt testataan, saadaan käyttöön näillä näkymin 12. kesäkuuta.