Helsingin keskustan kivijalkaliikkeiden tilanne on koronavuoden jäljiltä karu. Pandemia on autioittanut keskustan, kun ihmiset ovat jääneet etätöihin.
Monissa Helsingin ydinkeskustan liikkeessä on harkittu lopettamista. Korona ja etätyöt ovat aiheuttaneet kävijäkatoa. Keskustan ulkopuolisten kauppakeskusten tilanne näyttää jo valoisammalta.
Miten korona on vaikuttanut Aleksanterinkadun liikkeenne myyntiin, Suomen Kultakellon toimitusjohtaja Martti Kotisalo?
– Totta kai se on näkynyt. Aleksanterinkadun kauppa perustuu turistikauppaan, ja nythän turistit puuttuvat kokonaan. Teimme aiemmin paljon kauppaa esimerkiksi kiinalaisten kanssa. Ennen koronapandemiaa turistien osuus oli noin puolet myynnistämme. Pientä elpymistä on näkynyt viime viikkoina kotimaisen kysynnän puolella.
Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka on myös huomannut asiakkaiden vähenemisen ydinkeskustan myymälöissä:
– Myynnilliset vaikutukset ovat verrannolliset Aleksanterinkadulla liikkuvien ihmisten suhteen. Monella ei enää ole pakollista tarvetta käydä keskustassa.
Kauppakeskuksissa pyyhkii paremmin
Keskustan ulkopuolisissa kauppakeskuksissa sijaitsevien myymälöiden tilanne on parempi.
– Etätyöskentelyn kasvaminen on nostanut asiakkaiden painopistettä kodin läheisiin kauppakeskuksiin. Esimerkiksi Ison Omenan, Sellon ja Jumbon asiakaskehitykset ovat olleet huomattavasti suotuisammat, sanoo Kokka.
Monet ydinkeskustan liikkeet ovat taloudellisessa ahdingossa, ja osa on laittanut pillit kokonaan pussiin.
Myös Suomen Kultakellon Kotisalo on harkinnut Aleksanterinkadun liikkeen lopettamista:
– Kyllähän se on mielessä käynyt. Liikettä ei kuitenkaan helposti lopeteta. Vuokrasopimukset tehdään useammaksi vuodeksi, eikä niitä noin vain irtisanota.
Vain koronakriisin helpottaminen auttaa liikkeitä
Mitä keskustan tilanteelle pitäisi tehdä? Kellokauppias näkee ainoaksi ratkaisuksi koronakriisin taittumisen.
– Keskustassa on sellainen tilanne, ettei sitä pelasta mikään muu kuin koronasta ulospääsy. Kun ihmiset taas alkavat liikkua, sitten voidaan miettiä, mitä keskustalle voidaan tehdä. Jos matkailu saataisiin elpymään, tilanne helpottaisi, Kotisalo sanoo.
Myös se auttaisi paljon, jos koronatilanne paranisi niin, että ihmiset pääsisivät keskustaan töihin.
– Etätöiden takia työpaikkaliikenne on puuttunut katukuvasta kokonaan.
Suomalaisen kirjakaupan Minna Kokka mainitsee myös pidempiaikaisen keskustelun yksityisautoilun ja julkisen liikenteen roolista:
– Helsingin keskusta on riippuvainen lähialueiden asukkaiden käyttäytymisestä. Yksityisautoilun vaikeuttaminen ja kalliit parkkimaksut eivät houkuttele lähtemään keskustaan ostoksille tai nauttimaan keskustasta. Isot, ilmaisilla parkkipaikoilla varustetut kauppakeskukset ovat usein houkuttelevampi vaihtoehto etenkin perheellisille.
Hänen mukaansa keskustan satunnaiset tapahtumat kiinnostavat lähinnä jo keskustassa asuvia ihmisiä.