Helsingin kaupungin palkanmaksu on ollut kaaoksessa jo pitkään uuden Sarastia-järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Sarastian toimitusjohtaja Mika Kantola myöntää järjestelmässä olleen puutteita, mutta katsoo sotkun syntyneen kokonaisuuden, ei vain järjestelmän seurauksena.
– Järjestelmä sinänsä maksaa palkat oikein eikä tuota virheitä, mutta se on selkeästi vielä elinkaarensa alussa oleva ratkaisu, Kantola selittää.
Väitättekö te, että syy on Helsingin työntekijöissä – he eivät osaa käyttää tätä järjestelmää?
– En minä niin väitä.
Kantola toteaa, että kysymys on siitä, miten koko prosessi toimii aina järjestelmän toimittajasta Sarastiasta palkanlaskentaan ja palkanlaskentaan tietoja lähettäviin tahoihin, kuten yksittäisen yksikön esimieheen.
– Kysymys on siitä, miten tämä pyhä kolminaisuus saadaan toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, Kantola sanoo.
– Kun kysymys ei ole pelkästään järjestelmän vaihdosta vaan myös siitä, miten koko prosessi muuttuu, niin se vain ottaa aikansa, että asiat naksahtavat kohdilleen.
Lue myös: Tästä syystä Helsinki ajautui palkkakaaokseen – työntekijöillä oikeuksia korvauksiin
”On olennaista, että raha on oikeana päivänä tilillä”
Kantola painottaa, ettei järjestelmä ole valmis, vaan sitä kehitetään eteenpäin. Hän myös myöntää, että sen käyttöönotossa on ollut ongelmia, jotka ovat johtaneet siihen, että ihmiset ovat jääneet ilman palkkojaan.
– Se on ikävä asia, että nämä ongelmat edelleen jatkuvat ja on henkilöitä, joilla on palkka kokonaan jäänyt saamatta tai siinä on selkeitä virheitä, Kantola sanoo.
– Olen äärimmäisen pahoillani, että tilanne on tällainen. Totta kai yksittäisen henkilön kohdalla ymmärrän hyvin sen, että on olennaista, että raha on oikeana päivänä tilillä ja oikein.
Lue myös: Helsingin kaupungin palkkakaaos jatkuu: Palkanmaksun vakauttaminen kestää koko syksyn
Palkantarkastusrobotti myöhässä
Kantolan mukaan uusi järjestelmä ei aiheuta virheitä, vaan palkat maksetaan niin, kuten tiedot on sinne toimitettu. Hänen mukaansa nopeimmat muutokset saadaankin, kun tiedot syötetään järjestelmään oikein.
Hän myöntää, että esimerkiksi järjestelmään tehtävissä palkka-ajoissa on ollut ongelmia, jotka ovat johtaneet viivästyksiin. Hänen mukaansa kuitenkin syynä viipeelle on juuri se, että syötettyjen tietojen virheiden suuri määrä jumitti prosessia.
Järjestelmän kanssa on kuitenkin tehtävää. Esimerkiksi virheitä tunnistava palkantarkastusrobotti on myöhässä.
– Me teemme koko ajan hyvää yhteistyötä siinä, että miten tästä järjestelmästä saadaan riittävän tehokas ja riittävän käyttäjäystävällinen, hän vakuuttaa.