Keväästä asti jatkuneet ongelmat Helsingin kaupungin palkanmaksussa eivät näytä vieläkään päättyvän. Vuosikymmeniä vuotta kaupungilla työskennellyt sosiaaliohjaaja kertoo, ettei ole koskaan nähnyt vastaavaa tilannetta.
Jaana Lindberg, 61, huomasi ensimmäiset ongelmat huhtikuussa, kun lomarahojen maksuissa oli ongelmia.
Lindbergin palkoista on tehty vähennyksiä, joille hän ei ole löytänyt selitystä, ja lisäksi lomarahoja on jäänyt maksamatta. Lindbergillä itsellään palkoista on puuttunut hänen laskemiensa mukaan useita satoja euroja kuukausittain.
Lindbergillä on vakituinen työ sosiaaliohjaajana, ja tulot ovat säännölliset. MTV Uutiset on nähnyt Lindbergin palkkakuitteja, joiden perusteella tänä kesänä maksetut palkat ovat useita satoja euroja pienempiä vuoden takaiseen verrattuna.
– Yritän tällä palkalla maksaa vuokrat, sähkölaskut, lainanlyhennykset ja kaikki, Lindberg sanoo.
– Olen joutunut siirtämään sähkölaskua ja lainanlyhennystä jo kahteen kertaan, ja niihin tulee viivästyskulut. Olen joutunut lainaamaan kavereilta rahaa, jotta pärjään.
Kokonaisia palkkoja puuttuu yhä noin 200
Helsingin kaupunki on Suomen suurin työnantaja, ja sen palveluksessa on vajaa 40 000 työntekijää.
Virheitä on todettu olleen neljässä prosentissa kaupungin maksamista palkoista, kertoi kaupungin palkanmaksusta vastaava Taloushallintopalvelu Talpan va. toimitusjohtaja Päivi Turpeinen heinäkuussa. Toisin sanoen virheitä oli noin 5 800 palkanmaksussa.
– Virheet ovat sellaisia, että palkkaa on maksettu liikaa tai liian vähän, tai väärän veroprosentin mukaan.
Jaana Lindbergillä on huoli työkavereistaan – hänen mukaansa osalla hänen kollegoistaan tilanne on vieläkin synkempi, sillä heiltä on jäänyt kokonaisia palkkoja maksamatta.
– Tämä on aivan järkyttävää.
Turpeisen mukaan kokonaisia palkkoja puuttuu viimeisimmän raportin mukaan noin 200 kappaletta.
Työntekijät epätietoisuudessa
Lindberg sanoo joutuneensa selvittämään omaa tilannettaan ja palkanmaksujen virheitä käytännössä yksin. Hän on yrittänyt käydä läpi palkkalaskemia ja selvittää mahdollisia virheitä palkanmaksun kanssa.
– Olen käytännössä koko lomani – kolme, neljä viikkoa – jonottanut puhelimessa palkkahallintoon, pääsemättä läpi.
Kun hän lopulta sai asiakaspalvelun kiinni, työntekijä ei osannut sanoa, mistä Lindbergin palkan erikoiset vähennykset johtuivat. Laskelma lähetettiin korjattavaksi, eikä asiasta ole sen jälkeen kuulunut.
Tiedottaminen onkin Lindbergin mielestä ollut yksi suurimpia epäonnistumisia työnantajan puolelta koko vyyhdissä.
Lindbergin mukaan työnantaja tai palkanmaksu ei ole tiedottanut asian etenemisestä tai osoittanut minkäänlaista tukea hänelle tai muille hänen tuntemilleen työntekijöille ongelmien alettua keväällä.
– Sehän tässä raivostuttaakin. Haluaisin vain saada selvyyden, koska tämä asia on korjattu.
– Kun saisin edes jonkin yhteyden sinne, Lindberg sanoo turhautuneena.
Turpeisen mukaan Talpa on resursoinut lisätyövoimaa jonoja purkaakseen. Myös kesäkaudella palkanmaksussa ja asiakaspalvelussa työskennellään lisäresurssein.
– Varmasti se tulee näkymään nyt hieman viiveellä. Perehdyttämiseen menee oma aikansa.
Kaaos palkanmaksussa
Kaupunki on aiemmin sanonut, että ongelmien pääaiheuttaja on ollut palkanmaksujärjestelmän vaihto.
Tämän vuoden alussa Talpassa otettiin käyttöön uusi digitaalinen Sarastia-palkanmaksujärjestelmä, joka korvasi 1980-luvulta peräisin olleen järjestelmän.
Lindbergiltä löytyy sympatiaa palkanmaksun työntekijöille, jotka ovat aiemmin kertoneet esimerkiksi Helsingin Sanomien haastattelussa uupumuksestaan.
Hänen mielestään ongelmat olisivat olleet ainakin osin estettävissä paremmalla johtamisella. Nyt mentiin niin sanotusti takapuoli edellä puuhun, Lindberg kuvailee.
– Haluan tietää sen vastuuhenkilön, joka on vastuussa tästä kaikesta. Palkkahallinnon työntekijät tekevät varmasti pitkää päivää siellä ja itkevät uupumustaan. Heidät olisi pitänyt perehdyttää riittävän hyvin.
Työntekijöiden uupumus on tunnistettu myös Talpassa.
– Olemme todella huolissamme henkilöstön jaksamisesta ja teemme yhteistyötä työsuojelun sekä työterveyden kanssa asian hyväksi, Turpeinen kertoo.
Työntekijät saavat korvauksia
Viivästyneistä palkoista maksetaan työntekijöille lainmukainen palkan viivästyskorko, ja näitä on jo Turpeisen mukaan maksettu.
Lisäksi Turpeisen mukaan Talpa ja kaupunki harkitsevat parhaillaan muita mahdollisia korvauksia, joilla työntekijöille aiheutuneita seurauksia voitaisiin paikkailla.
Heinäkuun alussa sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehy teki kaupungin palkanmaksuongelmista rikosilmoituksen, ja asian pikaista korjaamista on vaatinut myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.
Kuukausia jatkunut stressi
Turpeisen mukaan asian korjaamiseksi työskennellään jatkuvasti.
– Teemme kaikkemme, että tilanne saadaan korjattua, hän sanoo.
– Olen hyvin pahoillani, jos siitä aiheutuu kohtuutonta haittaa yksittäiselle työntekijälle.
Lindberg sanoo olevansa väsynyt tilanteeseen. Jokaista palkanmaksupäivää joutuu jännittämään ja huoli toimeentulon jatkuvuudesta aiheuttaa stressiä. Hän sanoo, ettei ole koskaan vuosikymmenten työuransa aikana nähnyt vastaavaa.
– Sain toukokuussa kultamitalin 30 vuoden palveluksesta Helsingin kaupungilla. Pitääkö minun nyt se lähteä viemään johonkin rahaksi muuttamaan?
– En halua sitä tehdä. Mutta minun on saatava laskut ja vuokrat maksettua.
Katso myös: SuomiAreenassa keskusteltiin sote-alan tulevaisuudesta – Työntekijänä sote-alalla v.2030: Selviytymistä vai kestävää työhyvinvointia ja mielekästä työtä?
55:14