Helsingin palkkamyrskyn silmässä työskentelevä palkkasihteeri kertoo, että työ on pitkälti tulipalojen sammuttelua. Paluu normaaliin ei ole vielä näkyvissä.
Pääluottamusmies ja palkkasihteeri Maija Ruotsalainen Helsingin kaupungilta kertoo MTV Uutisille, että palkkasihteerit ovat työskennelleet äärirajoilla jo ennen uuden Sarastia-järjestelmän hankintaa. Järjestelmän käyttöönotto kuitenkin kärjisti tilanteen.
Helsingin kaupungilla on ollut jo pidempään käynnissä palkanmaksuongelmien vyyhti, jossa lukuisat työntekijät ovat jääneet ilman palkkojaan ja monilla on palkoissaan merkittäviä virheitä.
15:45
"Useampi asia mennyt mönkään"
Sarastian järjestelmän käyttöönoton ongelmat ja sitä seurannut sotku palkkojen maksussa on Ruotsalaisen käsityksen mukaan usean tekijän summa.
Käyttöönotto tehtiin nopeasti, järjestelmän testaus tehtiin muiden töiden ohella eikä järjestelmän toimintaa käytännössä päästy riittävästi kokeilemaan. Tietojen siirto vanhasta järjestelmästä uuteen ei onnistunut täysin. Samalla käyttäjien koulutus uuteen järjestelmään jäi vajaaksi.
– Siinä on varmaan useampi asia mennyt mönkään, Ruotsalainen arvioi.
Uusi järjestelmä käyttäytyy eri tavalla kuin vanha ohjelma. Se ei salli palkanlaskijalle samanlaisia näkymiä kuin ennen. Tämä osaltaan on tuonut ongelmia ja hankaluuksia järjestelmän käyttöön.
Iso harmin aihe palkanlaskennassa on ollut järjestelmän hitaus, jonka Ruotsalainen kuvailee hidastaneen toimintaa huomattavasti.
Ruotsalainen kertoo Sarastian käyttöönoton herättäneen ihmettelyä, koska vuosia on jo kuultu muualta, että järjestelmän toimimattomuus on aiheuttanut paljon ongelmia.
Lue myös: Helsingin palkkakaaoksen keskiössä olevan Sarastian toimitusjohtaja myöntää virheet: ”Olen äärimmäisen pahoillani”
"Kun Sarastia on tullut, niin ollaan ihan lirissä"
Isoimpana puutteena Ruotsalainen pitää kuitenkin henkilöstöresurssien puutetta, josta hän kertoo kaupungin johdonkin olleen tietoinen.
– Työt alkoivat mennä solmuun jo ennen Sarastiaa. On ihan mahdotonta tehdä tällaista työmäärää näillä resursseilla, hän kertoo.
– Nyt kun Sarastia on tullut, niin ollaan lirissä, Ruotsalainen toteaa.
Jo vanhastaan tiukkaan henkilöstötilanteeseen on nyt tullut päälle uuden järjestelmän opettelu, Ruotsalaisen mukaan pitkälti itse tekemällä.
– Ei Sarastia voinut tuoda mitään muuta kuin ongelmia tähän resurssitilanteeseen, hän toteaa.
Nyt Sarastiaan siirtymisen jälkeen palkanlaskentaan on hankittu lisähenkilöstöä avustamaan virheiden korjaamisessa.
Lue myös: Perheenisä Esa on yksi rikosilmoituksen Helsingin kaupungin palkkasotkusta tehneistä – "Mulla on neljä skidii, mihin mä voin luottaa?"
"Hyvin väsyneitä ollaan"
Tämänhetkistä tilannetta Ruotsalainen luonnehtii kaoottiseksi. Töitä on niin paljon tehtävänä, että vuorossa olevan työtehtävän valinta on vaikeaa. Ykkösasiana on ollut virheiden korjaus, mutta samalla juoksevat työt kasautuvat.
Ruotsalainen kertoo henkilöstön rehkivän ylitöitä ja ilmassa olevan paljon väsymystä. Vaikean tilanteen keskellä henkilöstö selviää toisiaan tsemppaamalla ja huumorilla. Hänen mukaansa palkanlaskennassa ollaan niin kiinni eteen tulevien uusien virheiden korjaamisessa, että heidän on vaikea nähdä tilanteen helpottavan lähitulevaisuudessa.
– Emme ole kerenneet juuri miettimään tulevaisuutta. Tämä on tätä tulipaljon sammuttelua, ja toivotaan, että rauha tulee vielä meillekin, Ruotsalainen toteaa.
– Hyvin väsyneitä ollaan.
Lue myös: Helsingin kaupunki valmis maksamaan korvauksia palkkasotkusta työntekijöilleen, kertoo JHL: "Ensimmäistä kertaa positiivisia viestejä"
Ei näe tilannetta painajaisena
Ruotsalainen kuitenkin luottaa, että kun järjestelmän ongelmat saadaan taklatuksi ja kaikki oppivat käyttämään sitä, niin ongelmatkin vähenevät.
– Kai näihin on tulossa jokin ratkaisu, hän uskoo.
– En tätä ihan painajaisena näe. Mutta miten pitkään tässä menee, niin varmaan aika pitkään. Tokko ollaan ensi vuonna ihan selvillä vesillä, Ruotsalainen pelkää.