Nämä olivat syyt Helsingin palkanmaksukatastrofiin: "Epäonnistuttiin vakavasti"

Pormestari Vartiainen on pahoillaan ja pettynyt palkanmaksun ongelmista. Palkoissa on edelleen liikaa virheitä.

Helsingin kaupungin palkanmaksujärjestelmän vaihdoksessa viime keväänä meni pieleen miltei kaikki mahdollinen: hanke oli huonosti johdettu, palkanmaksujärjestelmän toimittaneen Sarastian toimituskyky ei riittänyt Helsingin kokoisen asiakkaan tarpeisiin, eikä ongelmiin reagoitu riittävän nopeasti.

Seurauksena kaupungin palkanmaksu ajautui kaaokseen, ja virheitä joudutaan korjaamaan edelleen. Helsinki julkaisi keskiviikkona ulkoisen selvityksen Sarastian palkanmaksujärjestelmän epäonnistuneesta käyttöönotosta.

Kaupungin mukaan palkkavirheiden määrä on edelleen laskenut, mutta virheitä syntyy yhä liian paljon. Kesäkuussa virheitä oli yli 12 prosentissa palkkalaskelmista, mutta viime kuukausina on päästy alle viiden prosentin tavoitetason.

– Virheiden taso on saatava tästä selvästi laskemaan. On selvää, että sama taso virheiden määrässä kuin edellisen palkkajärjestelmän kanssa ei ole meille riittävä. Tätä työtä tehdään nyt kaupungilla hartiavoimin, pormestari Juhana Vartiainen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Vartiainen sanoi olevansa todella pahoillaan ja pettynyt kaikkien kaupungin työntekijöiden puolesta.

– On selvää, että uuden palkkajärjestelmän käyttöönotossa epäonnistuttiin vakavasti, ja inhimilliset seuraukset ovat valtavat.

Vastuu oli liian jakautunut

Konsulttiyritys Valor Partnersin tekemän selvityksen mukaan mikään yksittäinen virhe ei aiheuttanut palkanmaksujärjestelmän vaihtamisen epäonnistumista. Selvityksessä löytyi neljä keskeistä ongelmaa.

Ensimmäinen oli hankkeen epäselvä organisointi. Hankkeelle tuli selvityksen mukaan kaksipäinen johto: henkilöstöosasto vastasi sisällöstä ja IT-osasto teknisestä toteutuksesta. Budjetti ei kuitenkaan sisältänyt muutoshallintaa eli sitä, miten ihmiset saadaan käyttämään uutta järjestelmää oikein.

– Tässä projektissa ei ollut yhtä tahoa, jolla olisi ollut valta, vastuu ja välineet viedä tämä muutos onnistuneesti läpi, Valorin konsultti Johan Matinmikko sanoi.

Toinen ongelma oli se, että Sarastian toimituskyky oli äärirajoilla suhteessa Helsingin tarpeeseen, ja järjestelmä jouduttiin ottamaan käyttöön keskeneräisenä. Selvityksessä katsottiin silti, että käyttöönoton lykkääminen olisi ollut vaikeaa

Muut ongelmakohdat olivat lapsipuolen asemaan jäänyt muutoshallinta sekä palkanlaskijoista vastaavan taloushallintopalveluliikelaitoksen (Talpan) toiminta ja puutteellinen johtaminen.

– Pormestarina olen sitoutunut kaikki nämä raportissa kerrotut asiat ja ongelmat ratkomaan, Vartiainen sanoi.

Sarastian asiakkuudessa Helsinki on kuitenkin kiinni ainakin vielä lähitulevaisuudessa. Kaupunki kuitenkin tarkastelee pitkällä aikavälillä Sarastian palvelukyvyn kehitystä ja harkitsee tarvittaessa myös muita vaihtoehtoja.


 

Lue myös:

    Uusimmat