Helsingin palkkasotku sai sekaisin oman ja puolisoidenkin verotuksen – tuhansia liikaa saaneen hoitajan kesäsuunnitelmat mönkään: "Katon maalausta ei voida tehdä, ei ole fyffeä"

15:45img
Aiheesta keväällä: Millainen on Helsingin kaupungin palkkakaaoksen aiheuttanut tietojärjestelmä Sarastia?
Julkaistu 21.06.2023 13:27(Päivitetty 21.06.2023 15:23)
Toimittajan kuva

Tommi Forsman

tommi.forsman@mtv.fi

Helsingin kaupungin palveluksessa työskentelevä perushoitaja on saanut tuhansia euroja liikaa palkkaa. Hoitaja teki jo kuukausia sitten ilmoituksen palkkavirheestä. Vastauksena hoitaja sai tiedon, että hänellä lähetetään lasku, jolla hän voi palauttaa liian palkan. 

Tähän päivään mennessä laskua ei ole näkynyt. Hoitaja ei ole ottanut asian tiimoilta uudelleen yhteyttä, sillä henkilöstölle oli kerrottu, että yhtä asiaa kohden tulee tehdä yksi yhteydenotto palkkasotkun aiheuttaman ruuhkautumisen vuoksi.

Ylimääräisen palkan vuoksi hoitajan verotus on täysin sekaisin. 

– Verottajalta ja työnantajalta saatujen tietojen mukaan mahdollisia mätkyjä ei tule maksaa, hän kertoo MTV Uutisille.

Verotuksen valmistuessa marraskuussa hoitajien tulisi tehdä itse oikaisu verottajalle tuon jälkeen. Sotkun vuoksi verottaja on ottanut useiden hoitajien verotuksen uudelleen käsittelyyn ja lykännyt veronpalautuksen maksupäivää samalla hamaan tulevaisuuteen.

Hoitajalle oli määrä tulla satojen eurojen palautus, mutta nyt hän ei tiedä, tuleeko se.

– Kukaan ja mitään ei ole pahoiteltu, ja mitä sekään auttaisi. Ei ole kerrottu, milloin asia korjaantuu. Meille on sanottu vain että, verotus on valmis 1.11. jonka jälkeen pitää itse huolehtia asian korjaamisesta, jos on vielä virhe.

– Jos tietoja korjaa Omaveron kautta nyt, työnantajan tekemät ilmoitukset ajavat tietojen päälle, joten korjaus turhaa. Meille on myös kerrottu, että jos elokuun puolessa välissä vielä virheitä, pitää huolestua ja ottaa yhteyttä verovirkailijaan.

Hoitajan mukaan tänä aamuna aiheesta järjestettiin Teams-kokous, jossa veroasioista annettiin tietoa. Hänen mukaansa kuulolla oli yli 700 ihmistä, joilla kaikilla on palkkasotkun aiheuttamia ongelmia verotuksen kanssa.

Sekaisin ei ole vain oma verotus

Hoitajan oman verotuksen sotkemisen lisäksi palkanmaksuongelmat ovat sekoittaneet myös hänen puolisonsa verotuksen.

– Miehenkin verotus valmistuukin vasta marraskuussa. Hän oli saamassa yli tuhat euroa palautusta ja oli sen jo budjetoinut. Tilasimme katon maalauksen, josta oli maksettu varausmaksut ja maalit. Maalausta ei voida nyt tehdä, koska ei ole fyffeä, hoitaja kertoo kesäsuunnitelmista.

Lisäksi hoitajalle on maksettu työaikana tapahtuvaan ruokailuun liittyvästä ateriaedusta, vaikka kyseessä pitäisi olla palkasta tehtävä veloitus. Tästäkin johtuen palkkahallinto joutuu tekemään korjauksia, jotka niin ikään johtavat uuteen verotuspäätökseen.

Lue myös: Helsingin kaupungin palkanmaksuongelmista ei aloiteta esitutkintaa – palkanmaksun laiminlyönti ei ollut yksittäisten viranhaltijoiden syytä

Hoitaja on myös vaihtanut lomarahojaan vapaiksi, mutta silti lomarahat näkyvät maksettuina palkassa.

– Maksan tästä siis liikaa veroa. KEVAn rekisteritiedot ovat myös väärin, joten eläkkeissä on virheitä, eikä oikeita etuuksia saa maksuun, esimerkiksi eräällä kollegalla aikuisopintotukea.

MTV Uutisiin on ottanut yhteyttä myös toinen hoitaja, jonka kesälomasuunnitelmat palkkasotku on pilannut. Hoitajalle oli ollut alun perin luvassa veronpalautuksia, mutta hänen verotuksensa oli otettu uudelleen käsittelyyn ja veronpalautuksen maksua on lykätty.

Hoitaja joutui muun muassa perumaan kesälomamatkansa. Myös vuoden kokemuslisät uupuvat vuoden ajalta.

Sotku helpottaa, veroasioissa korjattavaa

Helsingin kaupunki tiedotti tänään, että uusien palkkavirheiden määrä on jatkanut laskuaan kesäkuussa eikä uusia laajoja virhetilanteita palkanmaksussa ole syntynyt. 

Myös korjaamattomien palkkavirheiden korjaus on jatkunut. Kaupungin mukaan myös työ- ja virkaehtosopimusten tuomien palkankorotusten maksu on alkanut kesäkuussa suunnitellusti. 

Palkanlaskennan asiakaspalveluun on sen sijaan tullut normaalia enemmän yhteydenottoja vuoden 2022 verotuksesta.

Uusien palkkavirheiden taso suhteessa palkkalaskelmiin on alle 3 prosenttia. Jo marraskuusta lähtien virheitä on syntynyt kuukausittain vähemmän kuin edellisen palkkajärjestelmän aikana.

– Tilanne on jo hyvällä tasolla, vaikka työtäkin riittää vielä. Tällä hetkellä tehdään yhä töitä sen eteen, että virheitä syntyy vieläkin vähemmän ja että kertyneet virheet saadaan korjattua työntekijälle kohtuullisessa ajassa, sanoo palkanlaskennan vakauttamisesta vastaava johtaja Kirsti Laine-Hendolin tiedotteessa.

Kaupunki ja Verohallinto tekevät yhteistyötä ja muokkaavat toimintatapoja, jotta kaupungin työntekijöille ei tulisi lisää aiheettomia verotuspäätöksiä.

Selvitys paljasti katastrofin

Helsingin kaupunki teetti sotkusta ulkopuolisen selvityksen, jonka tuloksia esiteltiin huhtikuussa. 

Selvityksen mukaan uuden palkkajärjestelmän käyttöönotossa ja muutoksessa ei esimerkiksi ollut tahoa, jolla olisi ollut vastuu, tarvittavat välineet ja valta viedä uudistus kokonaisvaltaisesti läpi. 

Järjestelmässä oli edelleen käyttöönottohetkellä virheitä ja puutteita, mutta selvityksen mukaan kaupungilla ei ollut edellytyksiä siirtää käyttöönottoa eteenpäin. Sarastian toimituskyky ei taipunut Helsingin tarvitsemiin muutoksiin. 

– Palkkajärjestelmän käyttöönotossa epäonnistuttiin vakavasti ja inhimilliset seuraukset ovat olleet valtavat. Vakuutan, että teemme joka päivä kaikkemme tilanteen saattamiseksi normaaliin.  Suunta on saatu käännettyä ja uusien virheiden määrä saatu jo pienemmäksi kuin edellisen palkkajärjestelmän kanssa, mutta ponnisteluja jatketaan, pormestari Juhana Vartiainen sanoi selvityksen tuloksista keväällä.

– Toivon, että askel kerrallaan pystymme palauttamaan työntekijöidemme luottamuksen, jonka olemme ymmärrettävästi tältä osin menettäneet, Vartiainen pahoitteli.

Aiheesta aiemmin: Nämä olivat syyt Helsingin palkanmaksukatastrofiin: "Epäonnistuttiin vakavasti"

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki