Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tiistaina nastarengaskiellon asettamista Lönnrotinkadulle.
Helsingin kaupunki haluaa kokeilla nastarenkaat kieltävää liikennemerkkiä Lönnrotinkadulla vuosina 2022–2025. Kielto koskisi Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välistä osuutta noin 900 metrin matkalta, mutta sillä ei olisi vaikutusta tontilleajoon, vaan ainoastaan läpiajoon.
Kaupunki kertoo tiedotteessaan, että kokeilun tavoitteena on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun sekä meluun, mutta myös arvioida kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta.
Selvitysten perusteella keskimäärin 40−50 prosenttia katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat. Hiukkaspitoisuuksia voidaan pienentää vähentämällä nastarenkaiden osuutta käytettävistä talvirenkaista.
Lue myös: Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaan
Nykyisin nastarenkaiden käyttöosuus Helsingissä on noin 70 prosenttia. Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030−2031 mennessä.
Nastarenkaiden käyttökiellon mahdollistaa uusi tieliikennelaki
Toisin kuin esimerkiksi Norjassa, ei Suomessa laki mahdollista kunnille erillisten nastarengasmaksujen perimistä. Sen sijaan uusi tieliikennelaki mahdollistaa nastarenkaiden käyttökiellot katupölyn kannalta ongelmallisilla katuosuuksilla.
Kaupunki kertoo tiedotteessaan, että Tukholmasta saatujen kokemusten perusteella katukohtaisesti asetettujen nastarengaskieltojen oletetaan vaikuttavan yleisesti nastarenkaiden vähenemiseen, jolloin myönteiset ilmanlaatuvaikutukset heijastuvat koko katuverkolle.
– Kitkarenkaiden käytön ei ole todettu lisäävän onnettomuuksia kaupungeissa, joissa kitkarenkaita on valtaosa talvirenkaista. Toisaalta tutkimusten perusteella on selvää, että nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jääkeleillä, ja kitkarenkaiden pito-ominaisuudet parempia lumipinnalla. Helsingissä vaikeat jääkelit ovat kuitenkin huomattavasti muuta maata harvinaisempia, ja tiepinnan jäätymistä ehkäisee suolaukseen perustuva liukkaudentorjunta. Rengastyyppiä enemmän turvallisuuteen vaikuttaa ajotapa, tiedotteessa kerrotaan.
Lue myös: Jos Helsingin kitkarengastavoite toteutuisi, olisi sillä suorastaan radikaali vaikutus: "Vastaava saavutettaisiin puolittamalla liikennemäärä"
Lähde: Helsingin kaupunki