Helsingin kaupunki paljasti, kuinka "hyvin" kohuttu nastarengaskielto puri

8:39img
Helsingin kaupunki vastasi suorassa lähetyksessä nastarengaskiellon aiheuttamaan kritiikkiin. Rengasalan asiantuntijat ovat pitäneet kaupungin väitteitä nastarenkaiden haitoista vanhentuneina.
Julkaistu 25.04.2023 13:45

Ville Järveläinen

Kitkarenkaiden osuus kasvoi Helsingissä viime talvena. Lönnrotinkadun nastarengaskieltoa sen sijaan kunnioitti vain pieni osa autoilijoista. Poliisi määräsi nastarengaskiellon rikkomisesta talven aikana vain yhden liikennevirhemaksun.

Helsingin kaupunki on testannut kohuttua nastarengaskieltoa nyt yhden talven ajan. Lönnrotinkadulla kiellettiin läpiajo nastarenkailla ensimmäisenä Suomessa viime vuoden syyskuussa.

– Nastarenkaiden määrä Lönnrotinkadulla on vähentynyt ja keskustelu nastarenkaiden aiheuttamista ympäristö- ja terveyshaitoista on käynyt vilkkaana, kaupunki toteaa tiedotteessaan.

Poliisi määräsi marraskuun lopulla ensimmäisen ja toistaiseksi myös ainoan liikennevirhemaksun Lönnrotinkadun nastarengaskiellon rikkomisesta. Virkavalta myös väläytti mahdollisuutta käyttää nastarengaskiellon valvonnassa droneja. Tammikuussa järjestetty nastarengasratsia meni pahasti penkin alle, kun rikkureita oli yksinkertaisesti liian paljon.

Lue myös: Pääseekö nastarenkailla jurnuttava autoilija kuin koira veräjästä käyttämällä klassista selitystä? Poliisi vastaa

Näin nastarengaskieltoa noudatettiin

Kuinka paljon nastarenkaita sitten tavattiin Lönnrotinkadulta, jossa läpiajo nastarenkailla kiellettiin? Yllättävän paljon.

Nastarenkaiden osuutta seurataan antureilla, jotka on asennettu asfaltin alle.

Kaupungin mukaan ennen nastarengaskieltoa Lönnrotinkadulla ajaneista autoista 70 prosentissa oli nastarenkaat. Nastarengaskiellon myötä nastoilla ajoi "enää" 50 prosenttia.

Eli vaikka läpiajo kiellettiin nastarenkailla varustetuilta autoilta, silti joka toisessa autossa oli nastat.

– Tuloksessa on vielä parantamisen varaa, mutta suunta on oikea, tiedotteessa todetaan.

Nastarengaskielto vähensi Lönnrotinkadun liikennettä noin 1 500 autolla (22 %) vuorokaudessa. Sen sijaan liikennemäärät kasvoivat Bulevardilla 700 autolla (38 %) ja Pohjoisella rautatiekadulla 500 autolla (12 %).

Kitkarenkaiden puolesta kampanjoiva kaupunki voi kuitenkin olla tyytyväinen siihen, että kitkarenkaiden osuus nousi viime talvena 35 prosenttiin aiempien vuosien noin 30 prosentin tasosta.

Lue myös: Poliisin nastarengasratsia Helsingissä "meni vähän plörinäksi" – rikkureita oli niin valtavasti, ettei kenellekään voitu antaa liikennevirhemaksua

Korvataanko kielto maksulla?

Liikenneinsinööri Henna Hovi Helsingin kaupungilta kertoo tiedotteessa, ettei kaupungilla ole muita keinoja vaikuttaa kaupunkilaisten talvirengasvalintoihin kuin viestintä ja nastarenkaat kieltävän liikennemerkin käyttö yksittäisillä kaduilla. Hovi toivoo, että Suomessa voitaisiin ottaa mallia muista pohjoismaisista pääkaupungeista.

– Oslossa on nastarengasmaksun ansiosta saatu kitkarenkaiden osuus kasvamaan jopa 90 prosenttiin. Myös Tukholmassa halutaan edistää nastarengasmaksun käyttöönottoa kieltokatujen sijaan, Hovi sanoo.

Lainsäädäntö ei Suomessa mahdollista nastarengasmaksuja. Hovi on sitä mieltä, että "aiheuttaja maksaa" -periaate toimisi hyvin meilläkin.

– Nastarengasmaksun etuna olisi muun muassa se, ettei autoliikennettä siirry vaihtoehtoisille reiteille, ja nastarenkaita käyttävät autoilijat voivat valita reittinsä vapaasti.

Lue myös: Helsingin nastarengaskielto ei ole toiminut halutulla tavalla – "Yli tuhat kuskia, joille pitäisi määrätä liikennevirhemaksu"

Lähde: Helsingin kaupunki

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat