Hesburgerin työoloista on käyty julkisuudessa vilkasta keskustelua. Nyt Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n puheenjohtaja on lähettänyt ketjun perustajalle Heikki Salmelalle avoimen kirjeen.
Useat mediat ovat uutisoineet tällä viikolla Hesburger-pikaruokaketjun karuista työoloista.
Nuoret työntekijät ovat kertoneet pitkistä tauottomista työpäivistä, palkattomista työtunneista ja muista epäasiallisista työoloista.
Palvelualojen työntekijöitä edustavan PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen on lähettänyt avoimen kirjeen ketjun perustajalle ja hallituksen puheenjohtajalle Heikki Salmelalle.
– Julkisuuteen saatettujen tietojen mukaan johtamassanne pikaruokaketjussa työntekijöitä, erityisesti nuoria on johdettu harhaan ja heidän tietämättömyyttä työelämän pelisäännöistä käytetty hyväksi. Me Palvelualojen ammattiliitto PAMissa emme hyväksy työvoiman väärinkäyttöä, Rönni-Sällinen kirjoittaa.
Johdon on kannettava vastuuta
Eilen Ylen A-Studiossa vieraillut Salmela vieritti vastuuta ongelmista Hesburgerin välijohdolle. Heillä on mahdollisesti edessä puhuttelu.
Kommentti on PAMin kirjeen mukaan lisännyt entisestään liiton huolia Hesburgerin työturvalisuudesta.
– Olemme huolissamme edustamastanne linjasta, jossa yrityksessänne ilmenneitä ongelmia pyritään vierittämään muiden tekijöiden syyksi, Rönni-Sällinen toteaa.
– Työvoimapula tai korona eivät ole syy kohdella työntekijöitä huonosti. Johdon on kannettava ja otettava vastuuta esiin nousseista epäkohdista.
Liittojohtaja arvostelee myös Salmelan aiempia näkemyksiä. Salmela on halunnut romuttaa koko työehtosopimusjärjestelmän, mutta Rönni-Sällisen mukaan juuri työehtosopimuksilla voidaan suojella nuoria työntekijöitä.
Itkua, stressiä ja kiirettä
Hesburgerin nuoret työntekijät, myyjät ja vuoropäälliköt, ovat puhuneet esimerkiksi Ylelle ja Iltalehdelle.
– Me työntekijät itketään työvuoroissa yhdessä, kun on niin tuskallista välillä, sanoo 21-vuotias työntekijä Ylen jutussa.
Keskustelu on lähtenyt liikkeelle pikaviestipalvelu Jodelista, jossa aiheesta käytiin kiivasta anonyymia keskustelua Hesburgerin mainostettua itseään vastuullisena työnantajana.
Sekä Jodel-keskusteluissa että median jutuissa ovat toistuneet kokemukset jatkuvasta kiireestä, palkattomasta työstä, ylipitkistä työputkista ja ongelmien maton alle lakaisemisesta.
Hesburger-keulahahmo Salmela sanoi aluksi, ettei tunnista Jodelin anonyymeja henkilöitä työntekijöikseen, mutta pyysi yhtiön työntekijöiltä viime perjantaina anteeksi.