Musti ja Mirri -ketju kohun keskellä – ammattiliitto kertoo työntekijöiden huonoista kokemuksista

Musti ja Mirri -eläintarvikeketjun työolot ovat kritiikkimyrskyn keskellä.

Sosiaalisessa mediassa alkanut kritiikki Musti ja Mirri -ketjun työoloista on siirtynyt yksittäisten henkilöiden puheenvuoroista ammattiliiton keskustelunaiheeksi, kun Palvelualojen ammattiliitto PAM julkaisi perjantaina oman tiedotteensa aiheesta.

Liitto kertoo saaneensa viime aikoina useita yhteydenottoja ketjun työntekijöiltä ja kannustaa työntekijöitä olemaan yhteydessä jatkossakin.

Ongelmat liittyvät PAMin mukaan jatkuvaan kiireeseen, joka estää esimerkiksi taukojen pidon. Lisäksi koulutuksen ja perehdyttämisen järjestämisessä kerrotaan olevan puutteita. Liiton mukaan työntekijöitä on lisäksi kielletty puimasta ongelmia keskenään viestisovelluksissa.

PAMin tiedotteessa kerrotaan, että yhteyttä ottaneiden käsityksen mukaan kiire ja muut ongelmat ovat lisääntyneet Mustin ja Mirrin omistavan Musti Groupin listauduttua pörssiin. Sijoittajilla on ollut yritykselle kovia tavoitteita siitä päätellen, että kohoavatkin luvut ovat johtaneet kurssin putoamiseen.

Musti ja Mirri pahoittelee henkilökunnan kokemuksia

Musti ja Mirri vastaisi kohuun torstaina pahoitellen henkilöstössä olevia huonoja kokemuksia.

– Tulemme panostamaan nyt siihen, että tällaisia huonoja kokemuksia ei enää synny, yrityksen maajohtaja Timo Tervo kertoi Mustin ja Mirrin tiedotteessa tällä viikolla.

Vastauksena ongelmiin Tervo kertoo yrityksen tekevän anonyymin kattavan kyselyn, jossa keskitytään esille tulleisiin ongelmiin. Lisäksi esihenkilöiden koulutusta tullaan parantamaan, kuten myös näiden ajankäyttöä.

 Sen voin kuitenkin käsi sydämellä vakuuttaa, että tiedossani ei ole yhtään tapausta, jossa meillä olisi tarkoituksella rikottu työlainsäädäntöä, kuten osa näistä väitteistä antaa ymmärtää, Tervo sanoi.

Hän kertoo, että koronapandemia on asettanut haasteita esimerkiksi työvuorosuunnittelulle, ja tilannetta ovat pahentaneet entisestään sairauspoissaolot.

Taloussanomissa hän lupaa pitävänsä maanantaina koko henkilöstölle tiedotustilaisuuden, jossa kerrotaan, miten ongelmiin puututaan käytännössä.

Video: Viime kesänä pikaruokaravintoloiden työolot joutuivat julkiseen syyniin. Näin McDonald'sin toimitusjohtaja vastasi.

Lue myös:

    Uusimmat