Suomen Hiihtoliiton pidennetyn tilikauden tulos on painunut peräti 1,28 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Taustalla ovat muun muassa raskaat tappiot Helsingissä järjestetystä hiihtotapahtumasta.
Hiihtoliitto perustelee tappioita tilikauden muutoksella, yleisellä hintatason nousulla ja mediatuottojen tulouttamisella vasta seuraavalle tilikaudelle. Liittovaltuusto päätti maaliskuussa 2023 johtokunnan esityksen mukaisesti jatkaa tilikautta viidellä kuukaudella.
Näin ollen Hiihtoliiton tilikausi kesäkuusta 2022 lokakuun loppuun 2023 painui peräti 1,28 miljoonaa euroa pakkaselle. Normaalin vuoden tilikauden pituudella mitattuna tulos olisi ollut toukokuuhun 2023 asti 719 000 euroa alijäämäinen.
Tilinpäätöksen yhteydessä Hiihtoliiton johtokunta halusi kirjanpidon asiantuntijoiden erilaisten tulkintojen takia selvittää liiton mediasopimuksen tulouttamisen oikeellisuuden kirjanpitolain mukaan ja päätti hakea asiassa työ- ja elinkeinoministeriön kirjanpitolautakunnan lausunnon.
Lautakunnalta saadun ohjeistuksen mukaan mediasopimuksen kirjataan kokonaisuudessaan vasta kuluvan tilikauden kirjanpitoon.
– Käytännössä mediatuottojen tulouttaminen kirjanpitolautakunnan ohjeistuksen mukaisesti tarkoittaa, että menot ovat kirjautuneet tilikaudelle normaalisti, mutta mediatuotot eivät. Tästä aiheutuu iso tappio. Tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta kassatilanteeseen, vakuuttaa Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi tiedotteessa.
Hiihtoliiton markkinointiyhtiö Nordic Ski Finland Oy:n tulos oli 632 000 euroa alijäämäinen. Yhtiölle tuli roimasti lunta tupaan kahden tappiollisesti järjestetyn Helsinki Ski Weeksin seurauksena.
Hiihtoliitto aloitti viime kesänä koko henkilöstöä koskeneet lomautukset ja säästötoimenpiteet, joilla se tähtäsi yli 400 000 euron säästöihin.
Hiihtoliitto tiedotti lauantaina tehneensä uuden mediasopimuksen Infront Sports AG:n kanssa vuosille 2026–31.
– Sopimuksella turvataan Suomessa järjestettävien pohjoismaisten lajien maailmancup-tapahtumien sekä maastohiihdon Suomen cupin näkyvyys vapailla lineaarisilla kanavilla. Sopimus on myös taloudellisesti erittäin merkittävä ja luo meille vahvan pohjan toiminnalle pitemmällä aikavälillä, kommentoi toimitusjohtaja Ismo Hämäläinen.