Elintarvikekonserni HKScanin liikevaihto koheni huhti–kesäkuussa 13 prosenttia ja vertailukelpoinen liiketulos yli tuplaantui 1,5 miljoonaan euroon.
Voimakkaan inflaation johdosta nousseita kustannuksia saatiin vietyä myyntihintoihin, totesi toimitusjohtaja Tero Hemmilä.
Hemmilän mukaan myyntihintoihin on tehty poikkeuksellisen suuria korotuksia, koska lihan ja muiden tuotantopanosten hinnat ovat nousseet voimakkaasti.
Hemmilä ennakoi, että ruoka kallistuu jatkossakin, mikä tulee vaikuttamaan sekä kaupan valikoimiin että kulutuskysyntään.
Lue msyös: Ruuan hinta kohoaa, mutta miten paljon suomalainen on valmis maksamaan? "Kyseessä on akuutti kriisi"
Tuottajahintoihin kustannusten nousu ei ole kuitenkaan vielä mennyt täysin läpi. Lihan saatavuus kotimarkkinoilla on HKScanille merkittävä riski tulevina vuosina.
– Siihen tuottajahintatasoon on vielä matkaa, jolla maatilojen kannattavuus on tämän hetken kustannuskehityksellä kestävällä tasolla, Hemmilä totesi.