Hondan F1-projektin päällikkö Yusuke Hasegawa on antanut vihdoinkin julkisuuteen konkreettisiä syitä, miksi japanilaismerkin tämän vuoden moottori epäonnistui. Hasegawan mukaan moottorin puutteet selvisivät Hondalle vasta kun oli jo liian myöhäistä.
Honda muutti täksi kaudeksi voimanlähteensä suunnittelukonseptia samankaltaiseksi Mercedeksen kaiken voittaneen voimanlähteen kanssa. Uudistetulta moottorilta odotettiin paljon, mutta karu totuus paljastui jo talvitestien ensimmäisenä päivänä. Moottori oli paitsi selvästi tehoton, myös umpisurkean epäluotettava. Haaveet valtavasta kehitysloikasta vaihtuivat taisteluun kunniasta, kun edessä oli surkean kauden 2015 uusinta.
Hasegawa on kommentoinut johtamansa moottoriyksikön tilannetta japanilaismerkin omilla verkkosivuilla. Hasegawan mukaan Honda tiesi jo ennen talvitestien alkua sillä olevan jälleen kirittävää tehojen suhteen, mutta epäluotettavuus tuli sille täysin puun takaa.
Hasegawan mukaan Hondan suorittamat dynotestit eivät pystyneet simuloimaan täysin moottorin radalla kokemia rasituksia. Tämän seurauksena moottori yksinkertaisesti hajosi jouduttuaan tositoimiin.
- On normaalia, että emme voineet testata koko moottorin toimintaa dynossa ennen testien alkua. Testien alussa törmäsimme ongelmiin ensiksi öljytankin ja sen jälkeen tärinän kanssa. Dynoversion moottori on suurempi ja painavamapi, joten se ei luonut samanlaista simulaatiota varsinaisen voimanlähteen kanssa, Hasegawa totesi motorsport.comin mukaan.
Erityisesti tärinä tuotti Hondalle ongelmia. Moottori ikään kuin tärisi rikki vain parissa kierroksessa.
- Moottoriin kohdistuvat voimat olivat paljon suurempia kuin osasimme etukäteen kuvitella.
Hasegawan mukaan Hodalla tehdään tällä hetkellä kovasti töitä, jotta kaikki ongelmat saataisiin korjattua. Pysyminen nykyisessä konseptissa auttaa merkkiä kehittämään voimanlähdettä myös pitkällä aikavälillä.
Talli saavutti ensimmäiset pisteensä vasta kesäkuussa Azerbaidzhanin GP:ssä. Viime kisat Fernando Alonso ja Stoffel Vandoorne ovat saaneet ajaa kolmannen sukupolven kehitysversiolla, mutta Hasegawan mukaan talli aikoo esitellä vielä myöhemmin tänä vuonna neljännen kehitysversion voimanlähteestään.
- Tämän vuoden kehitystyö heijastuu suoraan myös ensi kauteen. Tämän vuoden voimanlähteen kehittäminen on suoraa parannusta myös tulevia kausia ajatellen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.