Honor lanseerasi eilen tiistaina Pariisissa kansainvälisesti uuden huippuluokkaa hipovan View20-älypuhelinmallinsa.
View20 on Honorin toistaiseksi paras älypuhelin Suomen markkinoilla, jolla Honor haastaa vahvasti esimerkiksi OnePlussan älypuhelimet.
Huawein alla sen toinen brändi Honor on suunnattu ennen kaikkea nuoremmalle ostajakunnalle. Honor on kasvanut vauhdilla, esimerkiksi viime vuoden 2018 osalta kansainvälisillä markkinoilla Kiinan ulkopuolella Honorin myynti kasvoi 170 prosentilla. Suomessa Honor on neljänneksi suurin älypuhelinbrändi. Maailmanlaajuisesti Honor on kertonut tähtäävänsä älypuhelinbrändien kolmen suurimman joukkoon tulevaisuudessa. Kun Huawei ja Honor niputetaan yhteen, ovat ne jo toiseksi suurin edellään vain Samsung.
Mobiili.fin haastattelussa Honorin toimitusjohtaja George Zhao kertoi, että jatkossa Honor aikoo erottua yhä enemmän Huaweista.
”Asiakkaiden silmissä Huawei ja Honor ovat eri brändejä. Asiakkaille pitää olla tarjolla valinnanmahdollisuuksia”, kommentoi Zhao.
Tähän asti Honor-puhelimet ovat erottuneet Huawei-puhelimista lähinnä designinsa osalta – ja esimerkiksi vahvojen värien käyttö on myös jatkumassa. Jatkossa erot ovat kasvamassa kuitenkin myös ohjelmistopuolella. Tästä nähdään nyt ensimmäiset merkit uudessa View20-puhelimessa, joka on Honorin mukaan varustettu jo Magic UI 2 -ohjelmistolla – tosin se on toistaiseksi lähinnä uudelleennimetty versio Huawein EMUI 9:stä.
”Yhä enemmän ja enemmän ohjelmisto tulee olemaan erilainen ja menemään eri suuntiin”, Zhao totesi ja nostaa erityisesti esiin tekoälyn. Esimerkiksi Honor-puhelinten avustajan tulee tulevaisuudessa olla erilainen ja vastata nuorten tarpeisiin. ”Minkälainen tekoälyavustaja edustaa ja puhuu Honor-brändin puolesta? Meille on tulossa nuorten tarpeisiin sovitettua tekoälyä.”
Toistaiseksi älypuhelimissa tekoälyä hyödynnetään erillisten avustajatoimintojen lisäksi ennen kaikkea kameran yhteydessä. Tältä osin esimerkiksi View20 osaa tunnistaa kuvauskohteet ja optimoida asetukset tällä perusteella, tarjoaa kauneus- ja hoikennustoimintoja sekä kuvanvakautuksessa yökuvaustilassa.
Honor tekee myös tuotekehityksestään yhä enemmän itse, vaikka toki perustana käytetään Huawein kanssa yhdessä luotua perustaa kuten esimerkiksi Kirin-järjestelmäpiirejä. Myynti- ja markkinointityössä 74 maassa Honorilla on nyt yhteensä jo 700-800 omaa työntekijää – tosin valtaosa vielä Kiinassa.
Osa kilpailijoista on vienyt monibrändistrategian jo pidemmälle kuin Huawei ja Honor. Esimerkiksi Xiaomi on viime aikoina erottanut omasta brändistään erilliseen edullisempien älypuhelinten Redmi-brändin, minkä lisäksi sen valikoimaan kuuluvat jo myös Black Shark -pelipuhelimet, huippusuorituskykyä kohtuuhintaan tarjoava Pocophone sekä pian ainakin Kiinassa myös Meitu-selfie-puhelimet.
Honorin Zhao ei usko näin monen brändin strategian toimivan, vaan luottaa Huawein ja Honorin löytäneen oikean tasapainon brändien kohdentamisessa eri kohderyhmille. ”Kaksoisbrändistrategiastamme on tullut niin menestyksekäs, että meitä kopioidaan. He eivät kuitenkaan tiedä miten ja miksi olemme onnistuneet. Tarvitaan oikeasti riittävästi uusia innovaatioita, eikä vain pelkkää markkinointia.”