Maanpuolustuskorkeakoulun pääopettaja Ville Vänskä arvioi, että mekaaninen vika on upottanut Indonesian laivaston sukellusveneen.
Indonesian laivasto on vahvistanut, että keskiviikkona kadonnut sukellusvene on uponnut. Alus makaa tällä hetkellä mahdollisesti 850 metrin syvyydessä meren pohjassa lähellä Balia.
Pelastusviranomaiset pääsivät sukellusveneen jäljille löydettyään esineitä 850 metrin syvyydestä. Myös sukellusveneen uskotaan olevan samassa paikassa.
Maanpuolustuskorkeakoulun pääopettaja, komentaja Ville Vänskä kertoo MTV Uutiset Liven erikoislähetyksessä, että sukellusveneille tapahtuneet onnettomuudet ovat maailmalla varsin yleisiä.
– Mutta harvemmin ne kateisiin kuitenkaan joutuvat. 2000-luvulla pohjaan joutuneita sukellusveneitä on alle 10. Jos alus pääsee onnettomuuden jälkeen pintaan, miehistö pelastuu. Useimmissa tapauksissa, missä joudutaan pohjaan, miehistö on menetetty.
Lue myös: Katso kuvat: Nämä esineet meren pohjassa johtivat kadonneen sukellusveneen jäljille
850 metrissä paine on kova
Vänskä kertoo, että 850 metrin syvyydessä olosuhteet ovat tukalat.
Mitä syvemmäksi alus vajoaa, sitä kovempi paine sieltä myös löytyy ja sukellusveneet itsessään antavat periksi.
Hapen menettäminen ja kylmyys eivät näissä syvyyksissä ole suinkaan ainoat ongelmat.
– Jos vajotaan 850 metrin syvyyteen, painerunko rikkoutuu ja ihminen kuolee paineeseen. Saumat aukeavat ja alus repeää. Tuollainen diesel-sukellusveneen runko on tehty kestämään 200-300 metrin sukellus. 500 metriä se voi joissain oloissa kestää, 850 metriä on eittämättä aivan liian syvä veden syvyys, Vänskä kertoo.
Lue myös: Makaako kadonnut sukellusvene meren pohjassa rusinana? Tällainen painajainen miehistöä odottaa viimeisinä tunteina
"En tiedä selviääkö syy koskaan"
Indonesian laivasto ei ole kuullut tapauksen tiimoilta räjähdystä, mikä poissulkee siihen liittyvät uppoamisen mahdollisuudet.
Mitä tapauksessa on voinut sitten oikein käydä? Vänskä arvioi, että taustalla on voinut olla jokin mekaaninen ongelma.
– Voidaan poissulkumenetelmälla sulkea pois, että törmäämistä ei ole tapahtunut, ei pohjaan eikä toisen aluksen kanssa. Kyseessä on mahdollisesti mekaaninen vika. Alus on ollut torpedoammunnoissa, torpedoputken tiivistykset ovat voineet pettää, mennyt vettä sisään. Voinut olla sähköpalo, mikä on tilastojen näkökulmasta aika yleinen syy.
– En tiedä selviääkö koskaan, mitä on tapahtunut.
"Merimiehen hauta on useimmiten meri"
MTV Uutiset Liven lähetyksessä puhuttiin myös sukellusveneturman mahdollisesta jälkihoidosta: Nostetaanko alus pohjasta ja mihin miehistön ruumiit menevät?
Vänskä kertoo, että alusta tuskin lähdetään nostamaan merestä.
– En pidä sitä tarkoituksenmukaisena. Merimiehen hauta on useimmiten meri. Varmaan jäävät sinne lepäämään.
Katso Ville Vänskän koko haastattelu aiheen tiimoilta yläpuolelta.