Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin pääopettaja ei usko, että sukellusveneen miehistöä tullaan löytämään hengissä.
Indonesian Balin lähistöllä katosi keskiviikkona maan laivaston KRI Nanggala -sukellusvene.
Sukellusvene oli ennen katoamistaan suorittamassa torpedoharjoitusta ja sen sisällä oli 53 henkinen miehistö.
Kun katoamisesta on aikaa jo kolme päivää, alkaa mahdollisesti pohjaan uponneessa sukellusveneessä happi käydä vähiin.
Indonesian laivasto arvioi eilen, että miehistöllä riittää sukellusveneen sisällä riittävästi happea lauantaihin kello 3 yöllä. Suomen aikaan happi loppuisi siis perjantai-iltana kello 23.
"Viittaa vahvasti siihen, että ei ole mitään pelastettavaakaan"
Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin pääopettaja, komentaja Ville Vänskä arvioi MTV Uutiset Livessä, että pelastustyöt tuskin tuottavat tulosta.
– Sukellusveneissä on hätäpoiju, jos tulee konerikko tai alus joutuu pohjaan. Sukellusvene voi laukaista tällaisen pintaan, josta etsijät sen nopeasti löytävät. Kun tällaista hätäpoijua ei tässä tapauksessa ole löytynyt, se viittaa vahvasti siihen, että ei ole mitään pelastettaavaakaan, Vänskä kertoo.
Vänskä myös kertoo, että syvä vesistö tuo sukellusveneen etsintöihin omat haasteensa. Katoamispaikkaa on arvioitu 600-700 metrin syvyiseksi ja se on sukellusveneille kriittinen syvyys.
Syvyys oli yksi osasyy siihen, miksi esimerkiksi Argentiinassa vuonna 2017 kadonnut San Juan –sukellusvene löytyi vasta vuoden päästä.
– Jos puhutaan kylmän sodan kovimmista sukellusveneistä, venäläisten taidokkaasti tehdyt painerungot kestivät muutamia satoja metrejä. 600 metrin syvyys tekee saman kuin Argentiinassa kadonneelle San Juanin rungolle. Jos paine on 80 baarin luokkaa, se rutistaa rungon rusinaksi.
Vanha sukellusvene herkempi vikaantumiselle
Indonesian laivaston kadonnut sukellusvene on saksalaisvalmisteinen ja se on valmistettu vuonna 1978.
Vaikka sukellusvenettä olisikin modernisoitu vuosien saatossa, pitää Vänskä sitä auttamatta hyvin vanhana.
– Kyseessä on yli 40 vuotta vanha sukellusvene. Laivoille tulee väistämättä käyttökulumaa ja riski vikaantumiselle kasvaa koko ajan iän myötä. Jos katsotaan mitä nykyaikaisissa laivastoissa on alusten iät, ei esimerkiksi Venäjällä ole yhtään tuon ikäpolven sukeltavaa laivaa enää.
Viimeiset hetket todellista painajaista
Jos sukellusvene on meren pohjassa ja happi loppuu, koittaa miehistöllä tukalat oltavat.
Vänskän mukaan miehistön viimeiset hetket tulevat olemaan kaiken kaikkiaan painajaismaisia.
– Voit kuvitella, kun on sysipimeää ja happi loppuu, on kylmä. Kyllä siitä varmaan ihmisestä eläin tulee, varmasti käy psyykkeelle.
Vänskän mukaan miehistön voi enää pelastaa todellinen ihme.
– Ihme olisi, että sukellusveneellä ei olisikaan mitään konerikkoa vaan viestijärjestelmä olisi rikkoontunut. Ei esimerkiksi olisi pystynyt antamaan omasta sijainnista ja tilanteesta tietoa, pidän sitä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä.
Katso Vänskän haastattelu MTV Uutiset Livestä yläpuolelta.
Vänskän titteli korjattu 24.4. Hän on Maanpuolustuskorkeakoulun, ei Merisotakoulun pääopettaja.