Puolassa ja Baltian maissa toimii autopajoja, joissa kasataan romuautoista kalliin näköisiä Audeja, Mercedes-Benzejä ja BMW:eitä. Helsingin Sanomien mukaan ilmiö on rantautunut jo Suomeenkin.
Kuvio toimii lehden mukaan niin, että paja ostaa lunastuskuntoon kolaroituja autoja Yhdysvalloista tai Keski-Euroopasta. Sitten mekaanikot kokoavat kolmen—neljän auton osista yhden luksusauton ja häivyttävät sen alkuperän. Tämän jälkeen auto myydään hyvällä katteella eteenpäin.
Suomeen auto voi päätyä suoraan Baltiasta tai kiertotietä esimerkiksi Saksasta.
- Yleensä tällainen auto näyttää erittäin hyvältä pintapuolisesti, mutta todellisuudessa se on vaarallinen. Toivon, ettei vastaan tule onnettomuutta, jossa lapsiperheen matka tyssää moottoritiellä, 120 kilometrin tuntivauhdissa pohjan kiinnikkeiden pettämiseen, sanoo ylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisista Helsingin Sanomille.
Autoalan keskusliiton mukaan tällaisen auton jälleenmyyntiarvo on olematon.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Latviassa ja Liettuassa valmistuu joka vuosi satoja tai jopa tuhansia epärehellisessä tarkoituksessa kasattuja autoja.
Suomessa Trafin tietoon on tullut vuosittain vain yksittäisiä tapauksia.
-Jos huijaus on tehty taitavasti, siitä ei välttämättä jää koskaan kiinni. Ja jos oma auto paljastuu romuksi korjauksen yhteydessä, harva haluaa julkisesti esitellä asiaa", Trafin Liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti sanoo.
Suomeen tuotiin viime vuonna yksittäin 23 000 autoa. Saksasta niitä tuotiin 12 200 ja Virosta, Latviasta sekä Liettuasta yhteensä reilut 2 200.
Kootuista autoista uutisoi myös Kauppalehti.