– Virossa tärkeämpää kuin miten asuu on näyttää millä ajaa, huomautti eräs virolainen tuttavani tänne muuttaessani.
Ladat ja mosset ovat neuvostovallan hävittyä vaihtuneet parissa vuosikymmenessä bemareihin ja mersuihin, mutta myös superkalliiden urheiluautojen määrän lisääntyminen on Tallinnassa silmiinpistävää.
Porschet, Masseratit, Bentleyt tai Ferrarit eivät enää ole harvinaisuuksia Tallinnan liikenteessä, jossa kuukauden keskiansio pyörii kuitenkin tällä hetkellä Viron tilastokeskuksen mukaan vain noin 1 500 euron tuntumassa.
Kuka näitä luksusautoja sitten ostaa ja millä rahalla?
Luxury Collection Automobilesin pääomistaja Esa Schroderuksen mukaan lähinnä yrittäjät, mutta on mukana myös asiakkaita jotka ovat tehneet pitkän työuran ja siinä sivussa unelmoineet omasta Ferraristaan ja säästäneet vuosia toteuttaakseen unelmansa.
Yhtiön Ferrariliike avattiin torstaina Tallinnassa.
– Meidän tavoitteemme on myydä tänä vuonna 4-5 autoa ja ensi vuonna 10-12. Urheiluautojen myynti on kasvanut täällä koko ajan, ja on totta, että täällä on suhteessa väkilukuun varsin paljon luksusautoja, sanoo Schroderus.
– Tämä on nouseva markkina, hän lisää.
Myymälässä kiiltelevä valkoinen Ferrari F8 Tributo maksaa Virossa alveineen 226 668 euroa, kun sen hinta Suomessa on noin 428 000 euroa. Virossa ei ole autoveroa ja arvonlisävero on 4 prosenttia Suomea pienempi.
Lisävarusteisiin saa uppoamaan myös tuhansia euroja.
Mutta jos suomalainen päättää ostaa Virosta Ferrarin, niin hän saa ajaa sillä kotimaassaan vain 14 vuorokauden ajan. Sen jälkeen iskee verottaja.
Mutta mitä yli 300 kilometriä tunnissa kulkevalla Ferrarilla tekee Viron kuoppaisilla teillä, jossa ylin nopeustarjoitus on 110 km/h ?
– No, ainakin siihen vauhtiin pääsee kolmessa sekunnissa, Schroderus naurahtaa.