Koronavilkku-sovelluksesta on löytynyt toimintahäiriö, jonka vuoksi osa käyttäjistä ei saa välittömästi tietoa korona-altistumisestaan, kertoo Helsingin Sanomat.
Lehden mukaan sovellus ei ota säännöllisesti yhteyttää tietokantaan, jonka vuoksi altistumisesta ei tule välittömästi tietoa käyttäjälle. Viive tarkistuksessa voi olla jopa useita päiviä.
Helsingin Sanomat kertoo, että ongelmaa esiintyy mahdollisesti tuhansilla tai jopa kymmenillä tuhansilla sovelluksen käyttäjillä, erityisesti Iphone-puhelimissa. Ongelmaa on kerrottu olevan myös joissain Huawei-puhelimissa.
Näin varmistat sovelluksen toimivuuden
THL kertoi tänään, että Koronavilkku-sovellus on ladattu tähän mennessä jo yli 2 miljoonaa kertaa.
THL muistuttaa, että Koronavilkku toimii uudemmissa älypuhelimissa, joissa on Applen ja Googlen yhdessä luoma Exposure Notifications -rajapinta. Puhelinmalli ja käyttöjärjestelmä voivat vaikuttaa sovelluksen toimintaan.
Lue myös: THL: Koronavilkku ladattu yli kaksi miljoonaa kertaa – yli kaksisataa ilmoittanut tartunnasta sovellukseen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehottaa tarkastamaan seuraavat puhelimen asetukset varmistaaksesi Koronavilkun häiriöttömän toimivuuden.
Tarkista altistumislokin päivittyminen painamalla Koronavilkun kotinäytöllä Ei havaittuja altistumisia -kohdasta. Jos Tarkistettu viimeksi -kohdan päiväys on yli vuorokausi sitten, kokeile näitä:
– iPhone: Päivitä käyttöjärjestelmä 13.7 ja/tai tarkista puhelimesi asetuksista Altistumisilmoitukset-kohdasta, että aktiivisena alueena on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/Suomi (eikä "Koronavilkku”).
– Android-puhelimet (erityisesti Huawei): ota Koronavilkun akun optimointi pois päältä puhelimen asetuksista. Tähän on tulossa korjauspäivitys, mutta siihen saattaa mennä vielä jonkin aikaa.
Tarkista akun optimointi -asetukset. Joissain puhelimissa (erityisesti Oneplus) puhelin voi sammuttaa Bluetooth-yhteyden öisin siitä varoittamatta. Voit välttää tämän laittamalla akun optimointi -asetuksen pois päältä.