Hallitus siirtää ratkaisuja liikenteen verotuksesta ja hinnoittelusta syksyyn, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Lehden mukaan päätöksiä tuista ja kannusteista voidaan sitä vastoin tehdä jo kevään kehysriihessä huhtikuussa.
Hallituspuolueiden kesken on ollut näkemyseroja siitä, mitä ja missä tahdissa päätöksiä tehdään, lehti kertoo. Mitään vaihtoehtoa ei ole vielä suljettu pois, joten esimerkiksi liikenteen verotukseen voidaan palata, jos muilla keinoilla ei päästä riittävän pitkälle päästöjen vähentämisessä.
Fossiilisten polttoaineiden verotus nousi 250 miljoonalla eurolla vuoden alusta. Keskusta torjuu ajatuksen polttoaineverojen lisäkiristyksestä ja painottaisi mieluummin etätyön lisäämistä.
Keskustelut liittyvät tavoitteeseen vähentää päästöjä. Tarkoitus on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekasvupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja painaa ne nollaan viimeistään vuonna 2045.
Tieliikenne tuottaa Suomessa 94 prosenttia liikenteen päästöistä. Jotta puolittaminen onnistuisi, pitäisi päästöjen vähentyä vielä 1,55 miljoonalla tonnilla.