Saksalaissäätiön teettämä pistokoe paljasti huijauksen! Tekoturkiksesi on saatettu sittenkin valmistaa aidosta turkiksesta, todennäköisimmin supikoirasta.
Supikoirat ovat olleet tällä viikolla puheenaiheena niin hyvässä kuin pahassa.
Ensin hyviin uutisiin. Japanilainen lemmikkisupikoira-Tanu on aiheuttanut tällä viikolla suurta ihastusta sosiaalisessa mediassa. Tanun omistaja, Twitterissä nimimerkki @chibi_tori, on julkaissut paljon kuvia tästä suloisesta lemmikistä, ja ne ovatkin päätyneet lukuisten ihmisten sydämiin. Tanua kutsutaan tällä hetkellä jopa internetin suloisimmaksi eläimeksi.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Suuren suosion vuoksi tieto siitä, että saatat juuri tälläkin hetkellä pitää ylläsi tämän suloisen eläimen lajitoverin turkkia, on aiheuttanut suurta kohua ympäri maailmaa.
Supikoirasta voidaan käyttää termiä kani tai tekoturkis
Yhdysvaltalaisen eläinsuojeluyhdistyksen jo vuonna 2008 tekemän selvityksen mukaan supikoiran turkkia sisältävistä tuotteista käytetään usein vääriä ja jopa valheellisia termejä. Supikoiran turkista voidaan vaatteissa ja tekstiileissä käyttää esimerkiksi nimityksiä kani, ekologinen turkis tai jopa tekoturkis.
Supikoira elää luontaisesti itä-Aasiassa, josta se on levinnyt aina Japaniin ja Venäjälle saakka. Kiinassa supikoira on erittäin edullinen ja suosittu tarhaeläin.
Uusimman kohun on kuitenkin saanut aikaan Saksan tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest, joka teki asian tiimoilta pistokokeita kuuluisten valmistajien tuotteisiin.
Pistokokeissa selvisi lukuisten tekoturkiksina myytävien tuotteiden sisältävän aitoa turkista, sekä suuria formaldehydipitoisuuksia. Tätä ainetta käytetään muun muassa vaatteiden silottamiseen, ja sen sallittu pitoisuus on hyvin alhainen.
Enemmän ostajia huijaamalla?
Säätiö pyysi pistokokeiden myötä kahtakymmentäkolmea vaateketjua selvittämään, mistä heidän käyttämänsä turkikset ovat peräisin. Suurin osa, jopa 17 vaatemerkkiä jätti vastaamatta kyselyyn. Näiden joukkoon kuuluvat muun muassa suositut merkit Burberry ja Fendi. Osa vastanneista vaatemerkeistä kertoi muuttavansa merkintöjä kyselyn myötä.
Tuotetestaussäätiön mukaan voi olla, että syy valheellisiin merkintöihin voi löytyä ekologisesta trendistä. Myymällä tekoturkiksia he saattavat saada enemmän ostajia kuin aitoja turkiksia myymällä.
EU:n lain mukaan mukaan on laitonta myydä oikeita eläimiä tekoturkiksina, mutta valheelliset merkinnöt eivät kuitenkaan johda toimenpiteisiin.
Lähteet: Huffingtonpost, Test.de