Ulkomailta tulevat huijaussoitot ovat yleistyneet rajusti tänä vuonna. Teleoperaattoreiden mukaan puheluita on tullut pahimmillaan yli miljoona kuukaudessa. Viime aikoina on tehty havaintoja myös suomea puhuvista, teknistä tukea tarjoavista huijareista.
Puhelut noudattavat yleensä samaa kaavaa. Englantia puhua henkilö soittaa ja esittäytyy ohjelmistoyhtiö Microsoftin mikrotuen työntekijäksi. Hänen mukaansa vastaajan tietokoneessa on jotakin vikaa, ja vian korjaamiseksi hänen pitäisi saada koneeseen etäyhteys.
Tosiasiassa hän on huijari, joka yrittää onkia koneelta tietoja. Niiden avulla hän voi yrittää päästä käsiksi uhrin pankkitiliin.
Arkijärjellä ajatellen on vaikea kuvitella, miksi joku sallisi pääsyn koneelleen epämääräisen puhelun perusteella.
– Kun näitä puheluita tulee niin paljon. Niitä on tullut miljoonia Suomeen. Riittää että puoli promillea vastaajista haksahtaa. Se jo tuottaa näille rikollisille, sanoo erityisasiantuntija Juha Tretjakov Kyberturvallisuuskeskuksesta.
– Korona-aika on näkynyt huijaustapauksissa hieman. Esimerkiksi kotona etätöitä tekevällä ihmisellä ei ole työkavereita ympärillä neuvomassa, miten tällaiseen puheluun kannattaa suhtautua. Ihminen on enemmän yksin huijareiden kanssa.
Lue myös: Huijaussoitot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti – tee näin, jos saat oudon puhelun
Uhreilta viety jopa kymmeniä tuhansia euroja
Poliisi kertoi kesäkuussa parista tapauksesta, joissa uhrit olivat menettäneet huijauksissa yli 30 000 euroa kumpikin. Puhelinnumerot ovat yleensä väärennettyjä, joten lähtömaata ei voi päätellä.
Microsoft-huijauksia tehdään pääasiassa englanniksi, mutta viime aikoina soittaja on voinut puhua myös selvää suomea. Tapaukset ovat kuitenkin vielä harvinaisia.
– Suomenkielisistä huijauksista otamme mielellämme vastaan havaintoja. Nämä esille tulleet tapaukset ovat olleet vähän aiemmista poikkeavia. On muun muassa soitettu suoraan organisaation mikrotukeen ja pyydetty asentamaan heidän johtajiensa tietokoneille etähallintaohjelmia. Siinä saattaa olla erilaiset toimintatavatkin kyseessä, kertoo Juha Tretjakov.
Kyberturvallisuuskeskukselle on tullut viime aikoina myös jonkin verran ilmoituksia palvelunestohyökkäyksellä uhkaavista kiristysviesteistä. Viestissä vaaditaan yritystä maksamaan tietty summa bitcoineina, jotta hyökkäystä ei tehtäisi. Juha Tretjakovin mukaan pääosin kyse on kuitenkin huijauksista, eikä viestin lähettäjällä aikomustakaan toteuttaa uhkaustaan.
Valppaana kannattaa olla myös haittaohjelmien suhteen. Kyberturvallisuuskeskus julkaisi äskettäin vakavan varoituksen sähköpostin liitetiedostoissa leviävästä Emotet-haittaohjelmasta, joka varastaa uhrin tietokoneelta tietoja.