Honda on palauttanut nopeassa ajassa uskottavuutensa F1-radoilla. Vielä muutama vuosi sitten japanilaisjätin moottorit olivat lajipiireissä pelkkä naurunaihe.
– GP2-moottori. GP2. Aargh!
Viiden Ferrari-kauden jälkeen McLarenille palannut Fernando Alonso oli syyskuussa 2015 turhautunut mies.
McLaren oli lopettanut Mercedes-yhteistyön 20 vuoden jälkeen ja vaihtanut takaisin Hondan moottoreihin. Muutos aiheutti lajipiireissä vilunväristyksiä, sillä se palautti mieleen 1980–90-lukujen taitteen, kun Ayrton Senna ja Alain Prost saavuttivat McLaren-Hondalla yhteensä neljä kuljettajien ja neljä valmistajien MM-titteliä.
Neljännesvuosisataa myöhemmin oltiin kuitenkin todella kaukana niin McLarenin kuin Hondankin suuruuden ajoista. Alonso taisteli pääosin sijoista ynnä muuta, ja kauden 2015 14. osakilpailuun mennessä hän oli joutunut keskeyttämään jo seitsemän kertaa.
Edellä mainittu tuhahdus kuultiin Japanin GP:ssä, Hondan kotikilpailussa, kun kaksinkertainen maailmanmestari taisteli 10. sijasta Toro Rossolla ajaneen tulokaskuskin Max Verstappenin, 17, kanssa.
– Yrittääkö hän saada potkut? Martin Brundlekin hämmästeli tv-lähetyksessä.
Kohti kärkeä
Kauden 2019 päätteeksi kaikki on toisin.
Japanilaiset eivät milloinkaan päässeet yli Alonson halventavasta kommentista, ja Hondan yhteistyö McLarenin kanssa päättyi molemminpuoliseen pettymykseen kauden 2017 jälkeen. Alonso jätti F1-radat vuotta myöhemmin.
Honda löysi kaudelle 2018 uuden yhteistyökumppanin Toro Rossosta, ja viime kaudelle yhteistyö laajeni kattamaan myös Red Bullin ykköstallin.
30. kesäkuuta 2019 ajetussa Itävallan GP:ssä Verstappen saavutti Red Bullin ratissa Hondalle ensimmäisen GP-voiton sitten vuoden 2006. Ykkössijoja tuli kauden mittaan vielä kaksi lisää, ja hollantilaiskuljettaja päihitti MM-sarjassa molemmat Ferrari-kuljettajat sijoituttuaan Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen jälkeen kolmanneksi.
Tiistaina Verstappen allekirjoitti Red Bullin kanssa kolmivuotisen jatkosopimuksen, joka pitää hänet tallissa vuoden 2023 loppuun saakka. Yksi syy pitkään sopimukseen oli se, että Verstappen uskoo aidosti paitsi Red Bullin myös Hondan projektiin.
Miten tähän tultiin?
Tärisevä akseli
McLaren-vuosien toistuvat luotettavuusongelmat saivat Hondan pohtimaan F1-projektinsa mielekkyyttä vakavasti. Samaan aikaan Japanissa revittiin hiuksia päästä ongelman selvittämiseksi.
Kun sitten kävi ilmi, että projetki jatkuu Toro Rosson kanssa, ongelmien juurisyyt oli syytä selvittää perin pohjin.
Avuksi kutsuttiin insinöörejä, jotka työskentelevät yhtiön rakentamien, palkittujen liikelentokoneiden, HondaJetien, ja tarkemmin sanottuna niiden suihkumoottoreiden parissa.
Ensimmäiset HondaJetit valmistuivat 2003, mutta Honda aloitti tutkimus-, suunnittelu- ja valmistelutyöt taivaiden valloittamista varten jo yli 30 vuotta sitten.
Suihkumoottoriosaston kanssa tehty yhteistyö johti merkittävään löydökseen.
Ilmeni, että McLaren-vuosia piinanneet ongelmat monimutkaisessa hybridimoottorissa johtuivat akselista, joka on kytketty pakokaasujen liike-energiaa hyödyntävään MGU-H-komponenttiin.
Akseli saa sääntöjen mukaan pyöriä enimmillään 125 000 kertaa minuutissa, mutta mitä korkemmiksi kierrokset nousivat, sitä enemmän akseli aiheutti tärinää moottoriin. Tärinä puolestaan johti vaurioihin, ja niinpä moottoria voitiin käyttää vain rajoitetulla teholla – GP2-tehoilla, kuten Alonso asian ilmaisi.
HondaJet-insinöörien avulla akselin sekä sen kiinnikkeiden kokoa, pituutta ja muotoa muutettiin, jotta akseli pyörisi suurilla nopeuksilla tasaisemmin.
Tässä myös onnistuttiin.
Yhteistyö Hondan eri osastojen välillä syveni vuonna 2018, ja yksi sen huipennuksista koitti kesäkuussa 2019, kun Honda toi Ranskan GP:hen RA619H-moottorinsa kolmannen kehitysversion. Viikkoa myöhemmin Verstappen suihkutti kuohujuomaa Spielbergissä, Red Bullin kotikisan korkeimmalla korokkeella.
Kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Brasiliassa Honda saavutti kaksoisvoiton Verstappenin ja Toro Rosson Pierre Gaslyn ajettua sekavan kisan päätteeksi ruutulipulle ensimmäisinä.
– Olemme ylpeitä siitä, että suihkumoottoreiden tutkimus- ja kehitysosasto on antanut merkittävän panoksensa F1-moottorin kilpailukykyyn hyödyntämällä ilmailuinsinööriemme osaamista. Kykenimme optimoimaan turbon aerodynamiikkaa parantaaksemme sen ja MGU-H:n luotettavuutta ja suorituskykyä, Saitamassa sijaitsevaa Hondan suihkumoottorikeskusta johtava Yoshihiko Wajima sanoi taannoin FlightGlobalin haastattelussa.
Wajiman mukaan Honda jatkaa osastojen välistä yhteistyötä myös tulevina vuosina, ja nähtäväksi jää, mihin se Red Bullin vielä siivittääkään.