Consumer Intelligence Research Partnersin julkaisemat tilastot kertovat karua kieltään Applen iPhone X:n myyntiluvuista. Puhelin myy hyvin, mutta ei oikein pärjää Applen sisäisillä myyntilistoilla, minkä lisäksi trendi on laskusuuntainen.
Applen viime vuonna julkaisema iPhone X toi mukanaan monia uudistuksia, mutta se ei ole auttanut taistelussa samaan aikaan julkaistuja iPhone 8 -malleja vastaan, jotka ovat molemmat myyneet huippumallia paremmin. Viimeisimmän Apple-puhelinten sukupolven halvin malli, iPhone 8, on myös suosituin, 23 prosenttia kaikista iPhone-ostajista kun valitsi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sen. Myös iPhone 8 Plus päihittää 21 prosentillaan iPhone X:n, jonka valitsi omakseen vain 16 prosenttia Appleen luottavista.
Kenties hälyttävintä on kuitenkin, että iPhone X sai myyntiluvuissa köniinsä myös kaksi vuotta sitten julkaistuilta iPhone 7 -malleilta, joita oli viidennes kaikista Applen myymistä älypuhelimista. Myös iPhone 6S ja 6S Plus laittavat edelleen kampoihin kunnolla, mutta hävisivät 13 prosentillaan kuitenkin viimeisimmälle huippu-iPhonelle.
Applen tuesta vanhoille iPhoneille kertoo myös se, että myös jo julkaisunsa yhteydessä keskiluokan älypuhelimena päivänvalon nähnyt iPhone SE keräsi edelleen kahdeksan prosentin myyntiosuuden.
On myös hyvä huomioida, että tutkimus tehtiin yksinomaan Yhdysvalloissa, minkä lisäksi siihen vastasi vain verrattain pieni 500 käyttäjän joukko. Keskimäärin kyselyyn vastanneet maksoivat uudesta älypuhelimestaan 756 dollaria, eli 610 euroa.
Vaikka iPhone X ei Applen sisäisessä myyntitaistossa näyttäisikään loistavan, ovat sen valinneet erittäin tyytyväisiä ostokseensa tuoreen tutkimuksen mukaan. Huikeat 97 prosenttia nimittäin ilmaisi tuoreessa kyselyssä mieltymyksensä muun muassa lovinäytön ja Face ID -kasvojentunnistuksen esitelleeseen lippulaivamalliin.