Samsungin maine ei sittenkään näytä kärsineen tämän syksyn aikana nähdystä Galaxy Note7 -fiaskosta – tai ainakaan vaikutukset eivät näy uutistoimisto Reutersin ja Ipsosin Yhdysvalloissa tekemässä mielipidekyselyssä.
Tutkimuksen mukaan Galaxy Note7:n takaisinkutsusta tietäneistä 27 prosenttia harkitsisi ensimmäisenä vaihtoehtona Samsung-älypuhelinta, jos olisivat uutta ostamassa. Osuus on jopa suurempi kuin 25 prosenttia, jotka tietämättä takaisinkutsusta harkitsivat Samsungia ensimmäisenä.
Lisäksi tutkimus kertoi Samsung-asiakkaiden olevan erittäin uskollisia. 91 prosenttia nykyisin Samsungin älypuhelinta käyttävistä ostaisi todennäköisesti myös seuraavaksi puhelimekseen Samsungin, ja 92 prosenttia ostaisi nykykäyttäjistä ostaisi yleisesti jonkun muun toisen Samsung-tuotteen.
Samsungin merkkiuskollisuus oli Applen iPhonen tasoa: iPhone-käyttäjista 92 prosenttia ostaisi uuden iPhonen ja 89 prosenttia toisen Apple-tuotteen.
Reutersin ja Ipsosin tutkimus toteutettiin 26. lokakuuta – 9. marraskuuta, eli alkaen pari viikkoa Note7:n toisen takaisinkutsun sekä tuotannon ja myynnin pysyvästä lopettamisesta ilmoittamisen jälkeen. Ihmisiä haastateltiin tutkimukseen kaikista Yhdysvaltojen 50 osavaltiosta, yhteensä 2 375 Samsung-puhelinten omistajaa ja 3 158 iPhonen omistajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 2 prosenttiyksikköä.
Tutkimuksessa mitattiin kiinnostusta Samsungin laitteisiin, eikä erikseen takaisinkutsun vaikutusta asiaa käyttäjiltä suoraan kysyen.
Samsung ei ole vielä kertonut Note7-ongelmien varsinaista syytä, jota se on tutkinut kuumeisesti viime viikkojen ajan. Reutersille Samsung kommentoi nyt olevansa keskittynyt ”varmistamaan asiakasturvallisuuden sekä ymmärtämään ongelman perimmäisen syyn”.
Samsungin älypuhelintoimitusten on arvioitu laskeneen heinä-syyskuun vuosineljänneksellä vuotta aiemmasta ja markkinaosuuden vajonneenjopa ennätyksellisesti. Syyskuun alussa ensi kertaa täysin ilmi tulleita Note7-ongelmia ei voida nähdä kuitenkaan pääsyyksi markkinamuutoksiin. Samsungin osuus laski kiinalaisvalmistajien, erityisesti OPPOn ja vivon, nopean kasvun seurauksena sekä laajemmin markkinoiden menetyksenä Aasian suunnalla.