Vapaa-ajalla ratista kärähtänyttä ja ajokieltoa saanutta linja-autonkuljettajaa ei saanut irtisanoa. Työtuomioistuin määräsi bussiyhtiön maksamaan kuskille noin 7500 euron korvauksen.
Noin nelikymppinen kuljettaja kärähti ratista maaliskuussa 2013 vapaa-ajallaan. Auton kyydissä oli neljä lasta. Promillemäärä ylitti niukasti rattijuopumuksen rajan.
Poliisi määräsi miehen kolmen kuukauden ajokieltoon, mistä mies ilmoitti työnantajalleen Etelä-Suomen linjaliikenne Oy:lle. Miehen aiempi työsuhde oli moitteeton, mutta bussiyhtiö irtisanoi miehen.
"Palkattomalle vapaalle"
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry vei irtisanomisen työtuomioistuimeen. Mies vaati siellä 12 kuukauden palkkaa. AKT:n mukaan miehen olisi voinut irtisanomisen sijaan laittaa ajokortittomaan työhön tai palkattomalle vapaalle.
Bussiyhtiön mukaan sillä on ollut perinteisesti käytössä nollatoleranssi alkoholin suhteen. Ammattikuljettajalta voidaan edellyttää vastuullista suhtautumista liikenteeseen myös vapaa-ajalla.
- Ammattikuljettajan on noudatettava erityistä huolellisuutta alkoholin käytön ja liikenteen suhteen, myös vapaa-aikanaan. Ajo-oikeus on yksi keskeisimmistä asioista kuljettajan työn kannalta ja ehdoton edellytys linja-autolla ajamiseen. Varoituksen antaminen rattijuopumustapauksissa antaisi vääränlaisen viestin kuljettajille, yritys perusteli luottamuspulan syntyä.
Käytäntö ei syrjäytä lakia
Yhtiön mukaan sillä on rattijuopumuksiin nollatoleranssi. Työtuomioistuin totesi kuitenkin, että yhtiön harjoittama käytäntö ei kuitenkaan voi johtaa siihen, että työsopimuksen päättämisperusteita arvioitaisiin ankarammin kuin lainsäädännössä on tarkoitettu.
Työtuomioistuin katsoi, että vaikka työnantajalla on ollut perusteet suhtautua kuljettajan menettelyyn erittäin vakavasti, on vapaa-ajalla tapahtunutta rattijuopumusta kuitenkin arvioitava lievemmin kuin työaikana tapahtunutta rattijuopumusta.
Oikeus totesi, että rattijuopumusraja ylittyi niukasti, eikä miehellä ollut aiempia huomautuksia tai varoituksia.
Työtuomioistuimen mukaan yhden linja-autonkuljettajan tehtävien järjestely ajokiellon aikana ei olisi voinut tuottaa erityisiä vaikeuksia isolle yritykselle.
Työnantajan lojaliteettivelvoite edellyttää, että työnantaja ottaa huomioon myös työntekijän edut ja mahdollisuuksien mukaan harkitsee työsuhteen päättämistä lievempien keinojen käyttämistä, oikeus totesi.
Työtuomioistuimen mukaan irtisanomisperusteita ei ollut.
Oikeus määräsi bussiyhtiön maksamaan kuljettajalle 5650 euroa korvauksena ja lisäksi irtisanomisajan palkkaa 2000 euroa.