Sauber-kuski Charles Leclerc saattoi hyvinkin välttyä vakavalta loukkaantumiselta, kun F1-autoihin tällä kaudella lisätty turvakaari suojeli häntä Fernando Alonson ylilennolta Belgian GP:ssä. Silti Halo-kaarella on yhä omat kriitikkonsa kuskien keskuudessa.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Belgian GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Belgian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Alonson McLaren lähti kisastartissa ilmalentoon, kun Renault’n Nico Hülkenberg myöhästyi pahasti jarrutuksessaan ja tuuppasi espanjalaisen ilkeästi Leclercin auton päälle.
Tilanteesta selvittiin kuitenkin säikähdyksellä ja joidenkin näkemysten mukaan Halo saattoi jopa pelastaa Leclercin hengen. Ainakin monacolaiskuski tunsi olonsa turvallisemmaksi.
– Kun katsoo kuvia, emme voi tietää, mitä olisi tapahtunut ilman sitä, mutta minä olin tietysti aika tyytyväinen, että se oli pääni päällä, Leclerc tunnusti Autosportille.
– Se ansaitsee olla F1:ssä nyt. Näyttää se sitten hyvältä tai huonolta, minusta sillä ei enää ole väliä, Leclerc jatkoi.
LUE MYÖS: Mika Häkkisen karu arvio: "Leclerc olisi kenties jopa menettänyt henkensä"
Suomalaiskuskit Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen ovat pitkälti samoilla linjoilla.
– Näin sen (tilanteen) nopeasti, ja varmasti siitä oli apua. Sitä ei tietenkään tiedä, että millaisessa kulmassa auto olisi ilman sitä päältä mennyt, Bottas sanoo C Morelle.
– Tosi vaikea sanoa, mutta jos itse olisin ollut autossa, niin kyllä mielellään Halo olisi ollut siinä paikallaan. Aina kuitenkin sattuu ja tapahtuu tässä lajissa ja tulee tuollaisia erikoisia kolareita, niin tuo oli ehkä hyvä osoitus, että kyllä se on hyvä, että turvallisuutta viedään eteenpäin ja uusia juttuja tulee. Ei kukaan halua, että kellekään sattuu mitään, Bottas toteaa.
Räikkönen on koko ajan puhunut sen puolesta, että jos turvakaari lisää turvallisuutta, se on tarpeellinen.
– En ole nähnyt koko kolaria. Olen kuullut vain tarinoita. Vaikea sitä on sanoa, olisiko mitään erilaista tapahtunut, muttei se ainakaan haitaksi ole. Se voi tulevaisuudessa jonkun hengenkin pelastaa tai (estää) vakavan loukkaantumisen, Räikkönen arvioi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rikkoo lajin anatomiaa vai pelastaa henkiä?
Osa kuskeista ei silti lämpene vieläkään Halolle. Red Bullin Max Verstappen on täysin vakuuttunut siitä, ettei turvavälineellä olisi ollut mitään vaikutusta tilanteessa.
– Auto ei oikeastaan koskaan pudonnut toisen päälle, vaan liukui koko ajan sen yli. Mutta kun Halo työntyi niin paljon ulos, totta kai se osui, Verstappen väittää RaceFans-sivustolle.
– Mitä enemmän kuskin eteen laitetaan tavaraa, sitä todennäköisemmin siihen osuu. Uskon, että vaikka Halo ei olisi ollut siinä, häneen ei olisi silti osunut, joten minusta siitä on tehty liian dramaattinen asia, Verstappen jatkaa.
Sen sijaan tallikaveri Daniel Ricciardo on vakuuttunut, että Leclerc oli lähellä saada osuman. Tilanne kelpaa aussin mielestä hyvästä esimerkiksi kriitikoille.
– Sen näkee parhaiten Brendon Hartleyn kuvakulmasta. Minusta se teki, mitä sen pitikin, ja on hyvä niille ihmisille, jotka eivät sitä kannattaneet, koska viimeistään nyt meillä on todisteet siitä, että se todennäköisesti pelasti Charlesin erittäin vakavalta loukkaantumiselta, Ricciardo väittää.
Kolarin aiheuttanut Nico Hülkenberg tietää Halon turvavaikutuksen, muttei edelleenkään ole sen ykkösfani.
– Silti täytyy tunnustaa faktat ja myöntää, että se tuo jotain F1:een, erityisesti arvostamaamme turvallisuutta. Joten minulla on yhä ristiriitaiset tunteet siitä, mutta ei tämä ole minun mielipiteestäni kiinni, Hülkenberg pohtii Autosportille.
Kevin Magnussen on kertonut aiemmin hyväksyneensä kuolemanvaaran ajaessaan. Jotkut kriitikot kokivat Halon muuttavan liikaa lajin anatomiaa, mikä on yhä tanskalaisen päällimmäinen ajatus.
– Olen vain tyytyväinen, ettei kukaan loukannut itseään. Kukaan ei halua loukkaantua eikä kenenkään muun loukkaantuvan, Haas-kuski sanoo.
– Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että minun näkemykseni Formula 1:stä on ilman Haloa, kuten näkemykseni moottoripyörästä tarkoittaa kahta pyörää.