Ensi kaudeksi F1-autoihin iskettävä Halo sai Unkarin GP:n lehdistötilaisuudessa kuljettajilta ristiriitaisen vastaanoton. Turvallisuuden lisäämiselle ei löytynyt vastaväitteitä, mutta turvalaite itsessään ei saanut juurikaan kehuja.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Ferrarin Sebastan Vettel on testannut ainoana kuljettajana toista turvaratkaisua, Shield-kuomua. Saksalainen raportoi Shieldin rajoittaneen kuljettajan näkyvyyttä, mikä ei hieman yllättäen olekaan Halon ongelma.
- Halosta on puhuttu paljon, mutta kaikkien on syytä ymmärtää sen voivan pelastaa kuljettajan hengen vaaratilanteessa. Ymmärrän vastustajia, mutta kaikkien tulisi ymmärtää aikojen muuttuvan. Kun siivekkeet tulivat aikoinaan formuloihin, vastustettiin niitäkin, mutta nykyään ne ovat olennainen osa formuloita, Vettel totesi.
Formula ykkösissä on sattunut 20 vuoden aikana vain yksi kuljettajan kuolemaan johtanut onnettomuus. Vettel käyttikin puolustuspuheenvuorossaan toisessa sarjassa menehtynyttä kuljettajaa, jonka Halo olisi voinut pelastaa.
- Uskoisin, että me kaikki olisimme halunneet Justin Wilsonilla olleen Halo käytettävissään, Vettel totesi viitaten IndyCar-onnettomuudessa vuonna 2015 menehtyneeseen entiseen F1-kuskiin.
Nykykuskeista kokenein ratinvääntäjä on Fernando Alonso, joka oli täysin Vettelin linjoilla.
- F1-autot ovat muuttuneet täysin jo siitä, kun minä aloitin sarjassa vuonna 2001. Turvallisuuden eteen tulee tehdä kovasti töitä jatkuvasti. Minulle tässä ei ole kahta sanaa, jos saamme lisäsuojaa päillemme, niin kannatan tätä ratkaisua täysin, Alonso puolusti.
Renaultin Nico Hülkenberg on ollut yksi äänekkäimmistä Halon kritisoijista. Unkarin lehdistötilaisuudessa hän antoi kuulua vielä mielipiteensä.
- En aio lopettaa uraani tämän päätöksen takia, mutta en ole edelleenkään tämän ratkaisun suurin fani. Mutta jos se parantaa turvallisuutta, niin ei minun auta kuin suostua ja jatkaa ajamista.
Nuorempi sukupolvi tuntuu olevan enemmän ratkaisua vastaan kuin kokeneemmat kuljettajat. Nuorison esiinmarssia johtava Max Verstappen antoi oman mielipiteensä lyhyessä muodossa.
- En pidä siitä. Turvallisuuden eteen on tehty paljon töitä viime vuosina. Esimerkiksi virtuaalisen turva-auton esitteleminen on vähentänyt riskejä huomattavasti. Myös pyörien kiinnityksiin on kiinnitetty koko ajan paremmin huomiota, eivätkä ne irtoa enää kovin helposti. Suurilta irto-osilta Halo taas ei puolestaan juurikaan suojaa, Verstappen puntaroi.
- En ymmärrä, miksi tarvitsemme Haloa. Tiedän myös jo nyt, että en tule pitämään siitä, kun näen sen tulevassa autossani. Mutta kuljettajana minun ei auta muuta kuin kunnioittaa FIA:n päätöstä.
Haasin Kevin Magnussen jatkoi Verstappenin aloittamaa virttä.
- Se syö osan F1-sarjan luonteesta. Halo tekee F1-autoista rumia, ja näitä menopelejä ei ole suunniteltu sellaisiksi. Tässä on myös syy, miksi Ferrari on paljon jännittävämpi auto kuin Mazda. Tässä on kyse intohimosta. Jos jokin näyttää paskalta, se on paskaa, Magnussen latasi.
Kuljettajien ajajayhdistyksen GPDA:n johtaja Romain Grosjean paljastaa myös olevansa Haloa vastaan.
- Oli surun päivä formula ykkösille, kun päätös Halon tulemisesta pakolliseksi nuijittiin läpi. Kuljettajana olen ratkaisua vastaan, mutta GPDA:n roolissa olen luonnollisesti iloinen kaikesta siitä, mitä FIA tekee meidän turvallisuutemme eteen.
Toivoa kuitenkin on. Nykyinen Halo ei juuri kiitosta kerää, mutta Vettelin mukaan turvaratkaisu voi kokea vielä melkoisen muodonmuutoksen.
- Viime kaudella F1-autoissa näkemämme Halo ei ole todennäköisesti se, mikä meillä on käytössämme ensi vuonna tai vuotta sen jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.