Nuorison riemuksi maailman turuilta on Suomeenkin tullut huuveri eli leijulauta eli hoverboard. Se on pieni moottoroitu tasapainottuva skootteri, jota ohjataan ruumiinpainolla.
Laite on maailmallakin uusi. Ensimmäiset kappaleet nähtiin Yhdysvalloissa reilu vuosi sitten. Viime syksynä Suomeen ehti joitakin, mutta tänä keväänä huuvereita on näkynyt katukuvassa siellä täällä.
Nuoria viehättää lajin helppous, hauskuus ja vauhti.
– On tosi hauskaa, kun tällä voi tehdä temppuja, ja pääsee aika nopeasti paikasta toiseen, kertoo Ulrika Olsio.
– Aika paljon tämä kerää liikenteessä katseita, mutta ihan hyvällä katsovat, kertoo puolestaa Juha Lauri Reima.
– Tämän oppii viidestä kymmeneen minuutissa, sanoo liiketoimintajohtaja Kim Ström Extension.fi:stä.
Nuorison ja maahantuojan edustajan puheet pitävät hyvin paikkansa, kun laudan päälle nousee ketterä nuori. Oppiminen vie vähän pidempään, kun taitoa harjoittelee varovaisuuteen taipuvainen keski-ikäinen.
1:44
Laitteissa suuria eroja
Uuden laitteen luoman kysynnän perässä on monenlaisia laitevalmistajia. Maailmalla on raportoitu akkujen räjähtämisistä eivätkä lentoyhtiöt ota huuvereita koneidensa kyytiin.
Osa markkinoilla olevista huuvereista on huolella testattu ja ne ovat sähköturvallisia, mutta tämä ei koske kaikkia merkkejä. Siksi huuverin hankkimista harkitsevan on syytä tarkistaa, että laite on testattu.
– Kun verkkovirtalaite eli laturi, itse akku ja akkujen latauspiiri on testattu kunnolla, niin silloin voidaan luottavaisin mielin todeta laite sähköturvallisuuden osalta turvalliseksi, sanoo Kim Ström.
Huuvereitten hintahaitari on laaja, eikä parasta saa tässäkään tapauksessa halvalla.
Trafin puolesta ok
Suomen lainsäädännön puitteissa huuverille on tilaa.
– Lainsäädännössä on lähdetty mahdollisimman mahdollistavasta näkökulmasta eli lainsäädäntö ei aseta esteitä, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista.
Liikenteessä huuvailija on joko jalankulkija tai pyöräilijä nopeudesta ja tilanteesta riippuen.
– Käyttäjä itse päättää, kumpi milloinkin on. Ja mahdollisissa onnettomuustilanteissa poliisikin auttaa kysymyksen ratkaisemisessa, sanoo Asplund.
Liikenteen turvallisuusviraston on kuitenkin seurattava tilannetta, ja muutoksia sääntöihin voidaan tarvittaessa tehdä.