Järki käteen. Se on Liikenneturvan ensisijainen neuvo ihmisille, jotka lähtevät liikenteeseen sähköisellä liikkumisvälineellä, oli se sitten skeittilauta tai polkupyörä.
Jalkakäytävällä liikutaan jalankulkijat huomioiden ja jalankulkijoiden nopeudella, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Oikaisu 22.5. klo 17.15: Juttuun haastatellun Trafin asiantuntijan mukaan Skandin GoMoton kantavuus liikenteessä olisi vain 75 kiloa, koska laitteen painoksi ilmoitetaan 175 kiloa ja kevyiden sähköajoneuvojen ja polkupyörien suurin sallittu massa on 250 kiloa.
Enimmäismassaan ei kuitenkaan lasketa mukaan itse laitteen painoa, tähdentää Trafi nyt. Trafin mukaan 250 kilon enimmäisrajoitus koskee tavaroita ja henkilöitä ja GoMoton kantavuus on siis 250 kiloa.
Tiedot on korjattu artikkeliin.
– Kun ollaan jalankulkijoiden parissa, jalankulkija on kuningas.
Valtosen mukaan Liikenneturvassa oltiin huolestuneita siitä, mitä tuleman pitää, kun sähköiset liikkumisvälineet hyväksyttiin tieliikennekäyttöön toissa vuoden alussa.
– Nyt näyttää siltä, että onnettomuuksia ei hirveästi ole tullut eikä mitään selviä, merkittäviä haittoja ole tähän mennessä ollut.
Valtonen suosittelee varsinkin nopeampien laitteiden käyttäjille kypärää sekä polvi-, kyynär- ja rannesuojuksia, kuten muissakin vauhtilajeissa.
Kun lapselleen ostaa uuden liikkumisvälineen, vanhemman pitäisi muistaa, että liikenne ei koskaan ole harjoittelupaikka. Ajoneuvon hallinta pitää opetella alueella, jossa ei ole muuta liikennettä, ja varmistua siitä, että lapsi osaa ja ymmärtää liikennesäännöt sekä asemansa liikenteessä.
– Lapselle voi antaa vapautta sen mukaan kuin lapsi pystyy vastuuta kantamaan.
Laitteen hallinta tärkeää
Yksi kriteeri laitetta valittaessa on sen hallittavuus.
– Kilowatin moottori on niin tehokas, että sillä pääsee kulkemaan aika nopeasti. Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että laite on hallittavissa ja että nopeuden säätely on helppo omaksua, Valtonen sanoo.
Kevyitä sähköajoneuvoja koskevat säännöt valaisimista, heijastimista ja äänimerkinantolaitteista on säädetty Trafin määräyksellä, kuten polkupyörienkin vaatimukset. Liikenteessä ajettaessa niitä koskevat muutenkin pääosin samat liikennesäännöt kuin polkupyöriä.
"Kilowatin moottori ei liikuta kovin painavaa laitetta"
Johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista kehottaa vanhempia miettimään, kuinka painavan ajoneuvon lapselle haluaa antaa käyttöön.
Ennakkomyynnissä oleva katettu Skandin GoMoto on valmistajan mukaan kevyt sähköajoneuvo, joka on suunniteltu ensisijaisesti maastoreiteillä ja päällystämättömillä teillä ajamiseen.
Se painaa 175 kiloa. GoMotoa mainostetaan autoiluna ilman autoa, ja valmistajan suosittelema alaikäraja laitteen käytölle on kaksitoista vuotta.
GoMoton kantoisuus on 250 kiloa. Reijo Jälkö, johtava asiantuntija Trafilta selittää, että kevyen sähköajoneuvon kuljettajan, matkustajan ja tavaran yhteenlaskettu paino ei saa ylittää 250 kiloa. Itse laitteen painosta ei ole säädetty mitään.
– Käytännön seikat lienevät ne, jotka rajoittavat kevyiden sähköajoneuvojen painoa. Ei se kilowatin moottori riitä liikuttamaan juuri mitään jos laite itsessään painaa paljon, Jälkö sanoo.
Trafi ei voi ottaa kantaa siihen, onko GoMoto mainostetun kaltainen ennen kuin sitä on saatavilla.
– Vanhemmat miettivät jo nyt, uskaltaako lapsen antaa ajaa polkupyörällä kouluun tai harrastuksiin. Tämä laite on paljon polkupyörää suurempi ja kulkee kahvaa kääntämällä 25 kilometriä tunnissa, mikä edellyttää liikennetaitoja aivan eri tasolla, Lahti sanoo.
Korjaus 22.5. klo 10.17: Lisätty lähteeksi STT